Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

”Lek, rörelse och trygghet främjar språkinlärning”

Hur kan språkövningar bidra till elevernas språkutveckling och höja deras motivation i ämnet? Vi ställde frågan till spanskläraren Belén Martín, som också arbetar med hälso- och jämlikhetsfrämjande perspektiv i modern språkundervisning.

Belén Martín

Hur kan språkövningar bidra till elevernas språkutveckling och höja deras motivation i ämnet?

– Övningar som är kommunikativa på riktigt sätter in eleverna i det sociala samspelet och främjar deras naturella språkinlärning. I en ideal värld ökar motivationen automatiskt när eleverna kommer in i språket – det blir lika enkelt som att leka. Tyvärr upplever jag att många elever lätt blir passiva mottagare och sedan bedöms om de kan regler utantill eller inte, utan att de egentligen förstår eller kan använda språket i ett verkligt sammanhang. Det är som att ge ett barn i förskoleåldern ett kakrecept på papper i stället för att besöka ett konditori tillsammans.  

– Men man kan alltid komma tillbaka till sin språklycka. För att göra det ska vi språklärare utveckla övningar som utgår från elevernas behov och intressen. Vi ska också skapa förutsättningar i klassrummet som gör att eleverna kan träda in i en ny värld med alla sina fem sinnen.”

Hur kan språkövningar bidra till elevernas språkutveckling och höja deras motivation i ämnet?

– Övningar som är kommunikativa på riktigt sätter in eleverna i det sociala samspelet och främjar deras naturella språkinlärning. I en ideal värld ökar motivationen automatiskt när eleverna kommer in i språket – det blir lika enkelt som att leka. Tyvärr upplever jag att många elever lätt blir passiva mottagare och sedan bedöms om de kan regler utantill eller inte, utan att de egentligen förstår eller kan använda språket i ett verkligt sammanhang. Det är som att ge ett barn i förskoleåldern ett kakrecept på papper i stället för att besöka ett konditori tillsammans.  

– Men man kan alltid komma tillbaka till sin språklycka. För att göra det ska vi språklärare utveckla övningar som utgår från elevernas behov och intressen. Vi ska också skapa förutsättningar i klassrummet som gör att eleverna kan träda in i en ny värld med alla sina fem sinnen.”

Hur ska man då tänka för att göra övningarna roliga, inkluderande och förankrade i elevernas vardag?

– För det första är det viktigt att tänka på kroppen. Små förändringar kan göras för att inkludera rörelser i den vanliga undervisningen. Häng till exempel facit eller grammatiktabeller på väggen så att eleverna måste resa sig upp, göm olika kort med ord/grammatiska delar i klassrummet eller låt eleverna läsa en text i par medan de går upp och ner i korridoren.

– Sedan är det viktigt att tänka på den emotionella delen. Vissa känslor som rädsla och stress kan vara fysiologiska hinder för inlärningsprocessen. Språket är ett socialt fenomen och en fungerande grupp är jätteviktigt för att bedriva språkundervisning. Att lägga tid på gruppstärkande aktiviteter så att alla ska känna sig trygga och uppmuntrade lönar sig mycket. Ett generellt tips är att planera aktiva och väldigt varierande lektioner. Små pauser för att röra på sig och prata med andra fritt är också centrala. Jag är ett stort fan av organiserat kaos för att förebygga och undvika det riktiga kaoset.

Hur ska man då tänka för att göra övningarna roliga, inkluderande och förankrade i elevernas vardag?

– För det första är det viktigt att tänka på kroppen. Små förändringar kan göras för att inkludera rörelser i den vanliga undervisningen. Häng till exempel facit eller grammatiktabeller på väggen så att eleverna måste resa sig upp, göm olika kort med ord/grammatiska delar i klassrummet eller låt eleverna läsa en text i par medan de går upp och ner i korridoren.

– Sedan är det viktigt att tänka på den emotionella delen. Vissa känslor som rädsla och stress kan vara fysiologiska hinder för inlärningsprocessen. Språket är ett socialt fenomen och en fungerande grupp är jätteviktigt för att bedriva språkundervisning. Att lägga tid på gruppstärkande aktiviteter så att alla ska känna sig trygga och uppmuntrade lönar sig mycket. Ett generellt tips är att planera aktiva och väldigt varierande lektioner. Små pauser för att röra på sig och prata med andra fritt är också centrala. Jag är ett stort fan av organiserat kaos för att förebygga och undvika det riktiga kaoset.

Om du skulle skicka med ett råd till språklärare om hur man får till en dynamisk språklektion, vad skulle det vara?

– Tänk på helhetsupplevelsen av övningen, hur hjärna och kropp kan samspela. Och scanna in klassen – hur är stämningen just idag?

Om du skulle skicka med ett råd till språklärare om hur man får till en dynamisk språklektion, vad skulle det vara?

– Tänk på helhetsupplevelsen av övningen, hur hjärna och kropp kan samspela. Och scanna in klassen – hur är stämningen just idag?

Kort om författaren

Namn: Belén Martin

Yrke: Lärare i spanska sedan 16 år. Arbetar även med värdegrundsfrågor på Folkungaskolan i Linköping. Författare till övningsboken Dos semanas en julio för årskurs 9.

Belén Martin arbetar tillsammans med två kollegor i projektet http://www.spraklycka.se/ för att sprida hälso- och jämlikhetsfrämjande perspektiv i modern språkundervisning.

Kort om författaren

Namn: Belén Martin

Yrke: Lärare i spanska sedan 16 år. Arbetar även med värdegrundsfrågor på Folkungaskolan i Linköping. Författare till övningsboken Dos semanas en julio för årskurs 9.

Belén Martin arbetar tillsammans med två kollegor i projektet http://www.spraklycka.se/ för att sprida hälso- och jämlikhetsfrämjande perspektiv i modern språkundervisning.

Dos semanas en julio åk 9

Dos semanas en julio är ett innovativt och modernt basläromedel i spanska för årskurs 6-9. Spännande berättelser som löper över hela läsåret, snabbar på elevernas språkutveckling och höjer deras motivation. I årskurs 9 reser Daniel till Mexiko för att arbeta. Men han hittar en låda med gamla brev och dagböcker och bestämmer sig för att leta rätt på dess rätta ägare.

 

Läs mer