Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Specialpedagogik för lärare

Kursboken Specialpedagogik för lärare riktar sig till alla lärarstuderande men passar även på specialpedagog- och speciallärarprogram. Boken  speglar kärnan i läraruppdraget, att stödja lärmiljöer som främjar välbefinnande och lärande och gör alla elever delaktiga. Antologin bidrar till att aktualisera kunskap om alla barns och ungdomars utveckling och behov och integrerar dem i gynnsamma undervisningspraktiker. 

Läs mer...

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Specialpedagogik för lärare riktar sig till alla lärarstuderande men passar även på specialpedagog- och speciallärarprogram. Boken speglar kärnan i läraruppdraget, det vill säga att stödja lärmiljöer som främjar välbefinnande och lärande och gör alla elever delaktiga. Antologin bidrar till att aktualisera kunskap om alla barns och ungdomars utveckling och behov och integrerar dem i gynnsamma undervisningspraktiker.

Specialpedagogik för lärare täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:

  • specialpedagogikens roll i utbildningssystemet
  • tidiga insatser i förskolan och skolan
  • specialpedagogik och organisation
  • specialpedagogik i klassrummet
  • specialpedagogiska insatser och risker i utveckling eller funktionsnedsättningar.


Sagt om boken:

"Boken håller en mycket hög kvalitet och dess fokus på läraruppdraget genomsyrar innehållet – att göra alla elever delaktiga i lärmiljön. Briljant sammansättning av författare som skapat denna kunskapsbas via forskning och boken riktar sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och rektorer.
Helhetsbetyg: 5."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 7, 2021

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Specialpedagogik för lärare riktar sig till alla lärarstuderande men passar även på specialpedagog- och speciallärarprogram. Boken speglar kärnan i läraruppdraget, det vill säga att stödja lärmiljöer som främjar välbefinnande och lärande och gör alla elever delaktiga. Antologin bidrar till att aktualisera kunskap om alla barns och ungdomars utveckling och behov och integrerar dem i gynnsamma undervisningspraktiker.

Specialpedagogik för lärare täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:

  • specialpedagogikens roll i utbildningssystemet
  • tidiga insatser i förskolan och skolan
  • specialpedagogik och organisation
  • specialpedagogik i klassrummet
  • specialpedagogiska insatser och risker i utveckling eller funktionsnedsättningar.


Sagt om boken:

"Boken håller en mycket hög kvalitet och dess fokus på läraruppdraget genomsyrar innehållet – att göra alla elever delaktiga i lärmiljön. Briljant sammansättning av författare som skapat denna kunskapsbas via forskning och boken riktar sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och rektorer.
Helhetsbetyg: 5."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 7, 2021

Andra intressanta titlar