Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Boktipset

Här tipsar vi om boken "Öka välbefinnandet i skolan – praktiska lektioner i positiv psykologi", av neuropsykologen och psykoterapeuten Åse Fagerlund. En bok för dig som arbetar i grundskolan som lärare, speciallärare, specialpedagog eller som personal inom elevhälsa, fritidsverksamhet eller skolledning.

Många barn och unga lider av psykisk ohälsa och har därför svårt att känna sig närvarande och ta till sig kunskap i skolan, men boken Öka välbefinnandet i skolan tar inte fasta på svårigheter. Den vänder på perspektivet och utgår ifrån det som fungerar, att bryta onda cirklar och att ge självkänsla.

I den praktiska handboken finner du nya vetenskapligt utprövade metoder som kan stärka elevers välbefinnande, både för stunden och för livet. Metoderna och lektionsplanerna med övningar och tips som presenteras utifrån olika teman ger dig som lärare möjlighet att enkelt bygga upp ett program kring välbefinnande, anpassat efter gruppens behov.

Bokens teman behandlar frågor som:

  • Hur byggs psykologiskt välbefinnande upp?
  • Hur får vi insikt i personliga styrkor och hur de kan de användas vid motgångar?
  • Vad gör känslor med oss och hur kan vi stärka en god sinnesstämning?
  • Hur stärker vi medkänsla och goda relationer i klassen?

Öka välbefinnandet i skolan vänder sig till alla er som arbetar för att alla barn och unga ska kunna uppnå sin potential. 

Många barn och unga lider av psykisk ohälsa och har därför svårt att känna sig närvarande och ta till sig kunskap i skolan, men boken Öka välbefinnandet i skolan tar inte fasta på svårigheter. Den vänder på perspektivet och utgår ifrån det som fungerar, att bryta onda cirklar och att ge självkänsla.

I den praktiska handboken finner du nya vetenskapligt utprövade metoder som kan stärka elevers välbefinnande, både för stunden och för livet. Metoderna och lektionsplanerna med övningar och tips som presenteras utifrån olika teman ger dig som lärare möjlighet att enkelt bygga upp ett program kring välbefinnande, anpassat efter gruppens behov.

Bokens teman behandlar frågor som:

  • Hur byggs psykologiskt välbefinnande upp?
  • Hur får vi insikt i personliga styrkor och hur de kan de användas vid motgångar?
  • Vad gör känslor med oss och hur kan vi stärka en god sinnesstämning?
  • Hur stärker vi medkänsla och goda relationer i klassen?

Öka välbefinnandet i skolan vänder sig till alla er som arbetar för att alla barn och unga ska kunna uppnå sin potential. 

Sagt om boken: 

"Årets, eller kanske decenniets, viktigaste bok för den som utifrån vetenskap och ett salutogent förhållningssätt vill arbeta med att förbättra elevers och lärares välmående. Konkret, välskrivet och lättläst med flexibla lektionsupplägg som kan anpassas till ålder och gruppstorlek."
Monica Erestam Starck, gymnasielärare vid Rytmus i Stockholm samt utbildad i positiv psykologi vid University of East London

"Boken är en guldgruva för dig som är lärare! Den ger dig en rejäl dos bakgrundsinformation om forskning kring välmående och känslor. Dessutom får du praktisk handledning i hur du kan jobba för dina elevers välmående genom att ge dem ett språk för deras styrkor, känslor och relationer. Lektionsplaneringarna är tydliga och mångsidiga."
Marina Stenbäck, ped.mag, platschef och klasslärare på Hoplaxskolan, Helsingfors

"Äntligen ett konkret och lättillgängligt material för skolan med fokus på hur man kan stärka det goda i människan. Den här boken behövs verkligen i dagens skola då skolans uppgift är både utbildning och fostran."
Micaela Romantschuk, ped.mag, klasslärare, verksamhetsledare på Förbundet Hem och Skola i Finland

Sagt om boken: 

"Årets, eller kanske decenniets, viktigaste bok för den som utifrån vetenskap och ett salutogent förhållningssätt vill arbeta med att förbättra elevers och lärares välmående. Konkret, välskrivet och lättläst med flexibla lektionsupplägg som kan anpassas till ålder och gruppstorlek."
Monica Erestam Starck, gymnasielärare vid Rytmus i Stockholm samt utbildad i positiv psykologi vid University of East London

"Boken är en guldgruva för dig som är lärare! Den ger dig en rejäl dos bakgrundsinformation om forskning kring välmående och känslor. Dessutom får du praktisk handledning i hur du kan jobba för dina elevers välmående genom att ge dem ett språk för deras styrkor, känslor och relationer. Lektionsplaneringarna är tydliga och mångsidiga."
Marina Stenbäck, ped.mag, platschef och klasslärare på Hoplaxskolan, Helsingfors

"Äntligen ett konkret och lättillgängligt material för skolan med fokus på hur man kan stärka det goda i människan. Den här boken behövs verkligen i dagens skola då skolans uppgift är både utbildning och fostran."
Micaela Romantschuk, ped.mag, klasslärare, verksamhetsledare på Förbundet Hem och Skola i Finland

Öka välbefinnandet i skolan Öka välbefinnandet i skolan
Öka välbefinnandet i skolan
nyhet

Öka välbefinnandet i skolan

Utkom 29 juni 2021

I handboken Öka välbefinnandet i skolan finns vetenskapligt utprövade metoder som kan stärka elevers välbefinnande, både för stunden och för livet. Metoderna och lektionsplanerna med övningar och tips… Läs mer
Du har nått den maximala köpsumman.