Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Ledarskapets didaktik

Att leda medarbetare i förskolan

Du som är rektor eller har ett annat ledningsuppdrag inom förskolan får i Ledarskapets didaktik det stöd du behöver för att anpassa ditt arbete efter svaren på de välkända didaktiska frågorna, här ställda i relation till ledarskapet. Vem ska jag leda och vilket ledarskap behöver mina medarbetare?

Läs mer om Ledarskapets didaktik...
Ledarskapets didaktik Ledarskapets didaktik
Ledarskapets didaktik
Nyhet

Ledarskapets didaktik

ISBN 9789127464858
Utkom 5 februari 2025
ISBN
9789127464858
Typ
Häftad
Sidantal
120
Du har nått den maximala köpsumman.

Ledarskap är inget självändamål, det är till för att bidra till en verksamhet av hög kvalitet. Därför behöver den som leder alltid fråga sig hur ledarskapet ska utformas för att detta ska vara möjligt. Du som är rektor eller har ett annat ledningsuppdrag inom förskolan får i Ledarskapets didaktik det stöd du behöver för att anpassa ditt arbete efter svaren på de välkända didaktiska frågorna, här ställda i relation till ledarskapet. Vem ska jag leda och vilket ledarskap behöver mina medarbetare?

• När behöver mitt ledarskap vara nära vardagen, när kan det fungera mer strategiskt?
• Vem ska vi erbjuda en bra verksamhet, vilka barn och vårdnadshavare arbetar vi tillsammans med?
• Vad ska vi åstadkomma, hur ser uppdraget ut i just vår kontext ur ett kompletterande och kompensatoriskt perspektiv?
• Varför bör ett ledarskap utformas på ett visst sätt för att stödja verksamheten bäst?
• Hur anpassas ledarskapet i praktiken till svaren på de didaktiska frågorna?

Sagt om boken:

”Boken ger goda förutsättningar för den pedagogiska ledaren att få insikt i och att forma och anpassa sitt ledarskap och hen får en stabil teoretisk grund att stå på i arbetet med såväl kvalitetsutveckling som förskolans grunduppdrag.”
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 10, 2025

Ledarskap är inget självändamål, det är till för att bidra till en verksamhet av hög kvalitet. Därför behöver den som leder alltid fråga sig hur ledarskapet ska utformas för att detta ska vara möjligt. Du som är rektor eller har ett annat ledningsuppdrag inom förskolan får i Ledarskapets didaktik det stöd du behöver för att anpassa ditt arbete efter svaren på de välkända didaktiska frågorna, här ställda i relation till ledarskapet. Vem ska jag leda och vilket ledarskap behöver mina medarbetare?

• När behöver mitt ledarskap vara nära vardagen, när kan det fungera mer strategiskt?
• Vem ska vi erbjuda en bra verksamhet, vilka barn och vårdnadshavare arbetar vi tillsammans med?
• Vad ska vi åstadkomma, hur ser uppdraget ut i just vår kontext ur ett kompletterande och kompensatoriskt perspektiv?
• Varför bör ett ledarskap utformas på ett visst sätt för att stödja verksamheten bäst?
• Hur anpassas ledarskapet i praktiken till svaren på de didaktiska frågorna?

Sagt om boken:

”Boken ger goda förutsättningar för den pedagogiska ledaren att få insikt i och att forma och anpassa sitt ledarskap och hen får en stabil teoretisk grund att stå på i arbetet med såväl kvalitetsutveckling som förskolans grunduppdrag.”
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 10, 2025

Att läsa boken ledarskapets didaktik är som att bege sig på en resa, i handbagaget har du de didaktiska frågorna ständigt närvarande, sedan får du följa med på en resa genom ledarskapet betydelse, det systematiska kvalitetsarbetet, kollegialt lärande, normativ styrning, arbetsplatskultur med mera. Du omfamnas av olika begrepp som får dig att reflektera om kärnan i vårt uppdrag, du påminns och vägleds i frågor som; varför, vad, hur och när”. Gezim Isufi, rektor/förskolechef Malmö stad.
Om du som rektor är nyfiken på att titta närmare på ditt pedagogiska uppdrag, vill ta reda på mer om hur de didaktiska frågorna kan konkretisera ditt ledarskap och om du vill hämta kraft i ett relationellt perspektiv - då är den här boken absolut något för dig! Matilda Herman, pedagogisk utvecklingsledare Stockholm stad