Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Digilär Bild 7-9

Skapa och analysera!

Ett heltäckande digitalt läromedel som lyfter fram visuell kultur i dess mångfald med konkreta uppgifter där elever får skapa och tolka visuella uttryck. Läromedlet utkommer till skolstarten i augusti 2021.

Läs mer...
Digilär Bild 7-9 Digilär Bild 7-9
Digilär Bild 7-9
Onlineprodukt
kommande

Digilär Bild 7-9

Utkommer 16 augusti 2021

Isbn
9789127459304
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Behöver du som redan är kund fler licenser?

Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.

Behöver du som redan är kund fler licenser?

Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.

Om Digilär Bild 7-9

Läromedlet har en tydlig struktur för att göra det möjligt att pröva kunskapskraven i kursplanerna flera gånger på många olika sätt. Till läromedlet följer en tydlig lärarhandledning där förslag på upplägg under alla högstadieår ges.

Visuell kommunikation

Läromedlet är uppbyggt kring ett elevnära och elevaktivt arbetssätt med fokus på det kommunikativa: visuell litteracitet. Elever lär sig hur bilder skapas, hur bilder kan tolkas och hur vi kritiskt kan granska bildbudskap.

Till varje ämnesområde i läromedlet finns det bildanalysuppgifter, praktiska och sådana som ska tolkas, som ger en god grund för elever att utveckla sin förmåga att uttrycka åsikter och delta i samhället på ett visuellt kommunikativt sätt. Det finns även fördjupningsuppgifter kopplat till varje ämnesområde i läromedlet där eleverna kan framställa med hjälp av olika verktyg, tekniker och material. Eleverna får i läromedlet möjlighet till att utveckla sitt bildskapande med hjälp av en stor mängd olika uttryckssätt.

Interaktivt och multimodalt

Bilduppgifter är direkt integrerade i läromedlet så att det finns möjlighet att på ett enkelt sätt dokumentera den färdiga bildframställningen liksom hela arbetsprocessen. Fotografier, texter, och filmklipp infogas på ett smidigt sätt i läromedlet och utgör en grund till ett interaktivt samtal gällande arbetsprocessen mellan lärare och elev. Eleverna ges också i läromedlet möjlighet att utvärdera sin egen arbetsprocess. Det finns ett rikt material av producerade instruktionsfilmer, filmklipp och bildväxlare.

Text och bild

Texterna Läs om som presenterar de övergripande ämnesområden i läromedlet är skrivna på ett intresseväckande och informativt sätt – men fortfarande med bilden i centrum! Texterna innehåller särskilt utvalda betydelsebärande bilder som i fl era fall presenteras med hjälp av filmklipp och bildberättelser. Texterna är korta och kopplar tydligt till de analysuppgifter och fördjupningsuppgifter som finns i läromedlet. De är skrivna utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som ska stötta alla elever i sin läsning.

Läromedlet har en tydlig struktur för att göra det möjligt att pröva kunskapskraven i kursplanerna flera gånger på många olika sätt. Till läromedlet följer en tydlig lärarhandledning där förslag på upplägg under alla högstadieår ges.

Visuell kommunikation

Läromedlet är uppbyggt kring ett elevnära och elevaktivt arbetssätt med fokus på det kommunikativa: visuell litteracitet. Elever lär sig hur bilder skapas, hur bilder kan tolkas och hur vi kritiskt kan granska bildbudskap.

Till varje ämnesområde i läromedlet finns det bildanalysuppgifter, praktiska och sådana som ska tolkas, som ger en god grund för elever att utveckla sin förmåga att uttrycka åsikter och delta i samhället på ett visuellt kommunikativt sätt. Det finns även fördjupningsuppgifter kopplat till varje ämnesområde i läromedlet där eleverna kan framställa med hjälp av olika verktyg, tekniker och material. Eleverna får i läromedlet möjlighet till att utveckla sitt bildskapande med hjälp av en stor mängd olika uttryckssätt.

Interaktivt och multimodalt

Bilduppgifter är direkt integrerade i läromedlet så att det finns möjlighet att på ett enkelt sätt dokumentera den färdiga bildframställningen liksom hela arbetsprocessen. Fotografier, texter, och filmklipp infogas på ett smidigt sätt i läromedlet och utgör en grund till ett interaktivt samtal gällande arbetsprocessen mellan lärare och elev. Eleverna ges också i läromedlet möjlighet att utvärdera sin egen arbetsprocess. Det finns ett rikt material av producerade instruktionsfilmer, filmklipp och bildväxlare.

Text och bild

Texterna Läs om som presenterar de övergripande ämnesområden i läromedlet är skrivna på ett intresseväckande och informativt sätt – men fortfarande med bilden i centrum! Texterna innehåller särskilt utvalda betydelsebärande bilder som i fl era fall presenteras med hjälp av filmklipp och bildberättelser. Texterna är korta och kopplar tydligt till de analysuppgifter och fördjupningsuppgifter som finns i läromedlet. De är skrivna utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som ska stötta alla elever i sin läsning.