Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Ämneslärarens arbete Digital

didaktiska perspektiv

Ämneslärarens arbete – didaktiska perspektiv är en grundbok som i första hand riktar sig till blivande ämneslärare, men kan med fördel även läsas av verksamma lärare. Boken behandlar den utbildningsvetenskapliga kärnans alla delar. Antologin är i digitalt format i en plattform som inkluderar funktioner för sök och anteckningar såväl som ett utvecklat lässtöd och uppläst text. I plattformen finns inte sidor på samma sätt som i en fysisk bok. Det finns en väl utarbetad norm för hur man hänvisar till webbaserade källor i alla stora källhänvisningssystem, och det är den man bör använda här. (Om du som student visar den digitala antologin för din lärare/handledare bör hen vara införstådd med förfarandet för digital källhänvisning och därmed kunna godkänna att du använder hänvisning till en digital antologi.)

Läs mer...
Ämneslärarens arbete Digital Ämneslärarens arbete Digital
Ämneslärarens arbete Digital
Onlineprodukt

Ämneslärarens arbete Digital

ISBN 9789127828919
Uppdateras löpande
ISBN
9789127828919
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Ämneslärarens arbete – didaktiska perspektiv är en grundbok som i första hand riktar sig till blivande ämneslärare, men kan med fördel även läsas av verksamma lärare. Boken behandlar den utbildningsvetenskapliga kärnans alla delar. Exempel på olika undervisningsämnen på högstadiet och gymnasiet används för att behandla bildning, kunskap, lärande, undervisning och bedömning i ett komparativt ämnesdidaktiskt perspektiv.

Ämneslärarens arbete innehåller översikter över didaktik, läroplansteori, betygssystem och sekundärskolans historiska utveckling samt belyser frågor om:
• skolans bildningsuppdrag
• ledarskap, bedömning och specialpedagogik som en del av lärares didaktiska arbete
• olika undervisningstraditioner och språkliga praktiker
• didaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete.

Sagt om boken:

"I 14 välskrivna kapitel redogör författarna för ett stort antal delar av det läraren behöver kunna i sin vardag. [...] Språkligt och innehållsligt torde texterna inte utgöra några svårigheter för målgruppen, som kan tillägna sig mycket matnyttigt här. Min uppfattning är att boken uppfyller sitt syfte."
Linus Björk, BTJ-häftet nr 1, 2022

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Ämneslärarens arbete – didaktiska perspektiv är en grundbok som i första hand riktar sig till blivande ämneslärare, men kan med fördel även läsas av verksamma lärare. Boken behandlar den utbildningsvetenskapliga kärnans alla delar. Exempel på olika undervisningsämnen på högstadiet och gymnasiet används för att behandla bildning, kunskap, lärande, undervisning och bedömning i ett komparativt ämnesdidaktiskt perspektiv.

Ämneslärarens arbete innehåller översikter över didaktik, läroplansteori, betygssystem och sekundärskolans historiska utveckling samt belyser frågor om:
• skolans bildningsuppdrag
• ledarskap, bedömning och specialpedagogik som en del av lärares didaktiska arbete
• olika undervisningstraditioner och språkliga praktiker
• didaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete.

Sagt om boken:

"I 14 välskrivna kapitel redogör författarna för ett stort antal delar av det läraren behöver kunna i sin vardag. [...] Språkligt och innehållsligt torde texterna inte utgöra några svårigheter för målgruppen, som kan tillägna sig mycket matnyttigt här. Min uppfattning är att boken uppfyller sitt syfte."
Linus Björk, BTJ-häftet nr 1, 2022