Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Serien Undervisningsutmaningar

Vad är svårt att få våra elever att lära sig? Varför? Hur kan vår undervisning utvecklas för att möta utmaningarna?

Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.

I serien Undervisningsutmaningar som är under arbete finns nu den första boken tillgänglig: Undervisningsutmaningar F–6. Kommande bok vänder sig till högstadiet och därefter kommer boken för gymnasiet.

Klicka här för åtkomst till SKU-redskapets matriser för olika ämnen. Härifrån kan de kopieras, laddas ner eller skrivas ut.

Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.

I serien Undervisningsutmaningar som är under arbete finns nu den första boken tillgänglig: Undervisningsutmaningar F–6. Kommande bok vänder sig till högstadiet och därefter kommer boken för gymnasiet.

Klicka här för åtkomst till SKU-redskapets matriser för olika ämnen. Härifrån kan de kopieras, laddas ner eller skrivas ut.

Sagt om Undervisningsutmaningar F–6

Sagt om Undervisningsutmaningar F–6

”En fenomenal bok som tar kvalitetsarbete till en helt ny nivå. Här blir systematik både spännande och inspirerande, konkret och gripbar. På ett tillgängligt och tydligt sätt beskriver författarna hur systematisk kartläggning av undervisningsutmaningar, SKU, hänger ihop med skolans lokala undervisningsutmaningar. SKU handlar om att kollegialt identifiera undervisningsutmaningar, att stanna upp i den undervisning som "skaver", att systematiskt förbättra undervisningen och skapa allt bättre förutsättningar för god kunskapsutveckling.”
Anna Wallin, Lektor, Forskning och utveckling

”Äntligen finns ett beforskat och väl utprövat redskap för att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar ökar möjligheterna att finna lösningar och kommunicera resultat. Sådan lärardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att stärka lärarprofessionens kunskapsbas!”
Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig för utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)

”Äntligen finns ett beforskat och väl utprövat redskap för att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar ökar möjligheterna att finna lösningar och kommunicera resultat. Sådan lärardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att stärka lärarprofessionens kunskapsbas!”
Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig för utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)

”Den här boken ger fantastiska möjligheter för lärare att kollektivt ta sig an de egna och gemensamma undervisningsutmaningarna. Den utgör ett professionsstärkande verktyg att använda för en utveckling utan universallösningar – ett redskap för lärare att gemensamt analysera och skräddarsy sin undervisning. Välbehövd och inspirerande!”
Petter Enlund, leg. lärare åk 4–9

”Den här boken ger fantastiska möjligheter för lärare att kollektivt ta sig an de egna och gemensamma undervisningsutmaningarna. Den utgör ett professionsstärkande verktyg att använda för en utveckling utan universallösningar – ett redskap för lärare att gemensamt analysera och skräddarsy sin undervisning. Välbehövd och inspirerande!”
Petter Enlund, leg. lärare åk 4–9

Om författarna

Har du frågor om våra produkter? Kontakta mig!

Välj filter