Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lärare Gör Studieteknik

Övningar för att förstå och utveckla lärandet

- Vad är det som gör att en elev lyckas med sin skolgång?
- Hur går ett lärande egentligen till?
- Vilka framgångsfaktorer finns det för att kunskap och information ska bli just ett lärande som vi minns och kan använda i olika sammanhang?

Läs mer...
Lärare Gör Studieteknik Lärare Gör Studieteknik
Lärare Gör Studieteknik
kommande

Lärare Gör Studieteknik

Utkom 15 augusti 2022

Isbn
9789127461062
Typ
Häftad
Sidantal
144
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Lärare gör Studieteknikg

Studieteknik är nyckeln till lärande. En god studieteknik ger eleverna möjlighet att nå så långt som möjligt och utveckla sin inlärning. Boken beskriver hur hjärnan och inlärning fungerar följt av lektionsexempel där dina elever blir medvetna om olika strategier för olika tillfällen. Här får du möjlighet att inkludera studieteknik i den ordinarie undervisningen för att ge dina elever bästa möjliga förutsättningar för lärande.

Boken är uppdelad i sex kapitel där de första fyra kapitlen berättar om vad studieteknik innebär, om lärande, om hjärnan och minnet, attityder och vanor. I kapitel fem ges exempel på ett antal lektioner och uppgifter som utgår ifrån de olika studieteknikerna, kopplade till att minnas, att läsa för att lära och att skriva för att lära. Till vissa av lektionerna hör kopieringsunderlag att arbeta med för eleverna samt ett antal frågor att reflektera över. Avslutningsvis handlar kapitel sex om samarbetet mellan skolan och elevernas vårdnadshavare, hur vi gemensamt kan hjälpas åt för att underlätta, stötta och göra elevernas studier mer effektiva.

Studieteknik är nyckeln till lärande. En god studieteknik ger eleverna möjlighet att nå så långt som möjligt och utveckla sin inlärning. Boken beskriver hur hjärnan och inlärning fungerar följt av lektionsexempel där dina elever blir medvetna om olika strategier för olika tillfällen. Här får du möjlighet att inkludera studieteknik i den ordinarie undervisningen för att ge dina elever bästa möjliga förutsättningar för lärande.

Boken är uppdelad i sex kapitel där de första fyra kapitlen berättar om vad studieteknik innebär, om lärande, om hjärnan och minnet, attityder och vanor. I kapitel fem ges exempel på ett antal lektioner och uppgifter som utgår ifrån de olika studieteknikerna, kopplade till att minnas, att läsa för att lära och att skriva för att lära. Till vissa av lektionerna hör kopieringsunderlag att arbeta med för eleverna samt ett antal frågor att reflektera över. Avslutningsvis handlar kapitel sex om samarbetet mellan skolan och elevernas vårdnadshavare, hur vi gemensamt kan hjälpas åt för att underlätta, stötta och göra elevernas studier mer effektiva.