God läsutveckling

Kartläggning och övningar

God läsutveckling erbjuder en kartläggning av läsningens fem dimensioner för att hjälpa dig som pedagog att synliggöra elevernas läsutveckling. Den reviderade upplagan innehåller uppdaterade forskningsrön gällande bland annat läsförståelsestrategier. 

Tryckta läromedel

God läsutveckling i praktiken, tredje upplagan
Specialbindning 136 sidor. 2014-07-10. ISBN 9789127437500
289 kr
Köp direkt via din återförsäljare
God läsutveckling Studiehandledning, tredje upplagan
Häftad 16 sidor. 2014-10-01. ISBN 9789127440562
75 kr
Köp direkt via din återförsäljare
God läsutveckling - kartläggning och övningar, tredje upplagan
Häftad 92 sidor. 2014-05-21. ISBN 9789127437517
289 kr
Köp direkt via din återförsäljare

Kostnadsfritt extramaterial

God läsutveckling

Om God läsutveckling

I God läsutveckling - kartläggning och övningar, beskrivs läsningens fem dimensioner:
* Fonologisk medvetenhet
* Ordavkodning
* Flyt i läsningen
* Läsförståelse
* Läsintresse.

Varje elevs läsutveckling synliggörs genom att läraren kartlägger och på ett schema markerar framstegen (finns även att tillgå digitalt via inloggning - kod i boken).

I denna reviderade upplaga har främst dimensionerna Läsförståelse och Läsintresse setts över och aktualiserats. Den beskrivande texten om läsförståelse har byggts ut med senare forskningsrön gällande bland annat läsförståelsestrategier.

Till boken hör en separat studiehandledning med underlag för att tillsammans med kollegor under fem träffar studera, diskutera och integrera God läsutveckling i undervisningen.

God läsutveckling i praktiken

God läsutveckling i praktiken är ett kompletterande material med ytterligare övningar att använda i det dagliga arbetet med God läsutveckling. Boken har uppdaterats utifrån ändringarna som gjorts vid 2014 års revidering av God läsutveckling. Den den nya upplagan görs spiralbunden och i färg för att underlätta navigeringen.

Är du intresserad av fortbildning i läsutveckling? Kontakta Natur & Kultur på info@nok.se.

Boken ger just det stöd, som lärare behöver för att strukturera sitt arbete med att lära eleverna att läsa. Ett oumbärligt redskap i läsinlärningen. Tidningen Dyslexi