God natt!

Om små och stora barns sömn

Från småbarnsårens trötta nätter med ungar som har svårt att somna, till tonårstidens omvända dygnsrytm – God Natt! är den enda bok om sömn en förälder behöver från vaggan till studenten.

Tryckta utgåvor

God natt! Kommande
Häftad 176 sidor. 2019-01-19. ISBN 9789127823488
Köp direkt via din återförsäljare

Digitala utgåvor

God natt! Kommande
E-bok 176 sidor. 2019-01-19. ISBN 9789127823495
Köp direkt via din återförsäljare

Från småbarnsårens trötta nätter med ungar som har svårt att somna, till tonårstidens omvända dygnsrytm – God Natt! är den enda bok om sömn en förälder behöver från vaggan till studenten.

Barns- och ungdomars normala sömn och de vanligaste sömnstörningarna blir belysta ur ett biologiskt och kulturellt perspektiv. De viktigaste frågorna om barns sömn besvaras och boken ger hjälp till föräldrar som vill få sina barn att sova gott (och helst hinna ta sig en lur själva också).

Författarna är båda leg. psykologer och utifrån modern sömnforskning granskas det vetenskapliga stödet för olika metoder att komma till rätta med sömnproblem och ovanor.

Precis som för vuxna är sömnbehovet hos barn individuellt och det går inte säkert att säga att det ena eller andra barnet prompt ska sova ett visst antal timmar. Det enkla svaret på hur mycket sömn ett barn behöver är alltså den mängd som gör barnet utvilat.

Det mest slående när man undersöker barns sömnlängd är dock just den väldigt stora variationen i när de somnar på kvällen, hur länge de sover på natten och hur länge de är vakna på dagen.

”Man hör ju och läser överallt att barn som är åtta år ska sova från klockan åtta på kvällen, annars får de för lite sömn. Det har stressat mig något oerhört eftersom vår dotter aldrig velat somna så tidigt. Kvällarna har blivit infernon av tjat om att hon ska lägga sig, släcka lampan, ligga still, försöka sova. Det var en så enorm lättnad när en psykolog berättade för mig att den sortens rekommendationer inte gäller alla barn utan att man måste utgå från sitt eget barn och vilket sömnbehov det har. Nu kan jag låta henne vara vaken längre och våra kvällar är plötsligt mysiga. Så oändligt mycket skönare! Jag önskar bara att jag hade fått veta det lite tidigare… ”