Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Psykologi 1 för vård- och omsorgsprogrammet

Psykologi 1 för vård- och omsorgsprogrammet tar avstamp i läsarens egna erfarenheter. Eleverna utvecklar en förståelse för sig själva och människorna de möter i sin omvärld och i sin framtida yrkesroll. 

Läs mer...
Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet Paket Bok+Digital Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet Paket Bok+Digital
Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet Paket Bok+Digital
Hybridpaket

Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet Paket Bok+Digital

ISBN 9789127468252
Utkom 15 januari 2024
ISBN
9789127468252
Typ
Hybridpaket
Du har nått den maximala köpsumman.
Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet
Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet

Psykologi 1 för Vård- och omsorgsprogrammet

ISBN 9789127460485
Utkom 28 januari 2022
ISBN
9789127460485
Typ
Häftad
Sidantal
248
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Psykologi 1

Psykologiundervisningen ska relatera till eleverna själva. Uppgifter och reflektionsfrågor kopplas därför till elevernas verklighet. Exempel och uppgifter kopplade till vård- och omsorgssituationer skapar ett samband mellan psykologiämnet och elevernas framtida yrkesroll. Läroboken passar både elever i gymnasieskolan och vuxenstuderande. Psykologi 1 är baserad på psykologiläromedlet Med nya ögon.

Aktuellt innehåll

Läromedlet följer kursplanen i Psykologi 1 och innehåller kapitel om psykologins historiska framväxt, stress och socialpsykologi. Läromedlet lyfter också fram de områden där forskningen har gått framåt som mest, såsom kognitiv psykologi och biologisk psykologi.

Psykologi 1 innehåller följande delar:

  • Känn dig själv
  • Psykologins historiska framväxt
  • Kognitiv psykologi
  • Biologisk psykologi
  • Stress
  • Socialpsykologi
  • Ordlista med förklaringar av centrala
    begrepp

Bokens första kapitel "Känn dig själv" syftar till att introducera psykologiämnet på ett intresseväckande sätt. Eleverna får bekanta sig med några psykologiska begrepp och träna sig i att analysera en
fallbeskrivning.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Psykologi 1 utgår från ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vilket innebär att eleverna utvecklar psykologiska kunskaper såväl som det ämnesspecifika språket. Reflektionsfrågor aktiverar elevernas förförståelse och stöttar deras läsförståelse. Centrala psykologiska begrepp förklaras i löpande text samt i en ordlista längst bak i boken. Uppgifter hjälper eleverna att lära in begrepp, tillämpa kunskaper och att kritiskt granska perspektiv och teorier.

Psykologiundervisningen ska relatera till eleverna själva. Uppgifter och reflektionsfrågor kopplas därför till elevernas verklighet. Exempel och uppgifter kopplade till vård- och omsorgssituationer skapar ett samband mellan psykologiämnet och elevernas framtida yrkesroll. Läroboken passar både elever i gymnasieskolan och vuxenstuderande. Psykologi 1 är baserad på psykologiläromedlet Med nya ögon.

Aktuellt innehåll

Läromedlet följer kursplanen i Psykologi 1 och innehåller kapitel om psykologins historiska framväxt, stress och socialpsykologi. Läromedlet lyfter också fram de områden där forskningen har gått framåt som mest, såsom kognitiv psykologi och biologisk psykologi.

Psykologi 1 innehåller följande delar:

  • Känn dig själv
  • Psykologins historiska framväxt
  • Kognitiv psykologi
  • Biologisk psykologi
  • Stress
  • Socialpsykologi
  • Ordlista med förklaringar av centrala
    begrepp

Bokens första kapitel "Känn dig själv" syftar till att introducera psykologiämnet på ett intresseväckande sätt. Eleverna får bekanta sig med några psykologiska begrepp och träna sig i att analysera en
fallbeskrivning.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Psykologi 1 utgår från ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vilket innebär att eleverna utvecklar psykologiska kunskaper såväl som det ämnesspecifika språket. Reflektionsfrågor aktiverar elevernas förförståelse och stöttar deras läsförståelse. Centrala psykologiska begrepp förklaras i löpande text samt i en ordlista längst bak i boken. Uppgifter hjälper eleverna att lära in begrepp, tillämpa kunskaper och att kritiskt granska perspektiv och teorier.