Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

"Jag valde den här utbildningen för att jag gillar att jobba med människor"

Foto: Fanny Frost

Sophia Adielsson, Sandra Salam och Andjelina Thomasson går andra året på barn- och fritidsprogrammet. Och stortrivs.

– Jag valde den här utbildningen för att jag gillar att jobba med människor, säger Sandra

På Rönninge gymnasium i Salems kommun är pedagogiklektionen på barn- och fritidsprogrammet i full gång denna fredagseftermiddag. För att eleverna ska kunna fokusera på färre ämnen per dag tillämpar skolan så kallad blockundervisning i karaktärsämnena, vilket ger möjligheten att djupdyka i ett ämne i taget. I klassrummet arbetar Malin Nyberg, gymnasielärare och författare till läromedlet Hälsopedagogik, och eleverna i grupper med att sortera in olika centrala begrepp i olika kategorier. Svaren ska motiveras och sedan presenteras för klassen. Det handlar inte bara om att kategorisera rätt utan de utmanas att hela tiden motivera sina val: Under vilken kategori kan perception sorteras in? Varför hör objektskonstans och objektspermanens ihop med Jean Piagets teori?

– I inriktningskurserna är det mycket grupparbete, men i ämnen som samhälle och natur är det mycket individuellt, förklarar 17-åriga eleven Sandra Salam.

Hon och de jämnåriga klasskompisarna Andjelina Thomasson och Sophia Adielsson är andraårselever på skolan. För alla tre var barn- och fritidsprogrammet ett självklart val.

– Jag valde den här utbildningen för att jag gillar att jobba med människor. Det var intressant att börja lära sig hur barn fungerar och utvecklas, säger Sandra.

– Vad som är socialt och vad som är biologiskt, tillägger Sophia, som velat jobba med människor sedan hon var liten.

På frågan om det var något som de var nervösa inför vid skolstart svarar Andjelina att den största oron var att inte komma in i klassen.

– Men nu när vi gått ett tag så har hela klassen blivit som en familj.

Det teoretiska lärandet i klassrummet kombineras med det praktiska under APL, arbetsplatsförlagt lärande. Klassen hade fyra veckor APL under höstterminen och ska snart ut på praktik igen. En del har varit på en förskola medan andra varit på lågstadiet. Att omvandla de teoretiska kunskaperna till praktik har inte känts som något problem. I stället hjälpte arbetet dem att bättre förstå det de läst sig till:

– Det var ju lite nervöst först för man visste inte hur barnen skulle reagera, säger Sandra.

– Men det har varit roligt och spännande, eftersom man hjälper barnen, säger Sophia.

– Man blir en förebild, betonar Andjelina, som praktiserar på en avdelning för yngre barn på en förskola.

Hon utvecklar:

– Det var utmanande, men jag lärde mig mycket om hur barn fungerar.

I slutet på lektionen samlas klassen för en omgång Kahoot! – en frågesport där det är fritt för eleverna att delta individuellt eller i grupp. Frågorna presenteras på en skärm och eleverna svarar med hjälp av sina mobiltelefoner. Fredagsstämningen infinner sig snabbt och det är lätt att se den där samhörigheten som Andjelina nämner.

Tankarna kring tiden efter gymnasiet varierar. Sandra vill studera vidare till socionom, medan Andjelina vill jobba som elevassistent i några år innan hon bestämmer sig för om hon vill plugga vidare. Sophia har inte tagit något beslut utan håller alla dörrar öppna. Men nu närmast ser de fram emot att få komma ut på praktik igen.

Av Fanny Frost

Sophia Adielsson, Sandra Salam och Andjelina Thomasson går andra året på barn- och fritidsprogrammet. Och stortrivs.

– Jag valde den här utbildningen för att jag gillar att jobba med människor, säger Sandra

På Rönninge gymnasium i Salems kommun är pedagogiklektionen på barn- och fritidsprogrammet i full gång denna fredagseftermiddag. För att eleverna ska kunna fokusera på färre ämnen per dag tillämpar skolan så kallad blockundervisning i karaktärsämnena, vilket ger möjligheten att djupdyka i ett ämne i taget. I klassrummet arbetar Malin Nyberg, gymnasielärare och författare till läromedlet Hälsopedagogik, och eleverna i grupper med att sortera in olika centrala begrepp i olika kategorier. Svaren ska motiveras och sedan presenteras för klassen. Det handlar inte bara om att kategorisera rätt utan de utmanas att hela tiden motivera sina val: Under vilken kategori kan perception sorteras in? Varför hör objektskonstans och objektspermanens ihop med Jean Piagets teori?

– I inriktningskurserna är det mycket grupparbete, men i ämnen som samhälle och natur är det mycket individuellt, förklarar 17-åriga eleven Sandra Salam.

Hon och de jämnåriga klasskompisarna Andjelina Thomasson och Sophia Adielsson är andraårselever på skolan. För alla tre var barn- och fritidsprogrammet ett självklart val.

– Jag valde den här utbildningen för att jag gillar att jobba med människor. Det var intressant att börja lära sig hur barn fungerar och utvecklas, säger Sandra.

– Vad som är socialt och vad som är biologiskt, tillägger Sophia, som velat jobba med människor sedan hon var liten.

På frågan om det var något som de var nervösa inför vid skolstart svarar Andjelina att den största oron var att inte komma in i klassen.

– Men nu när vi gått ett tag så har hela klassen blivit som en familj.

Det teoretiska lärandet i klassrummet kombineras med det praktiska under APL, arbetsplatsförlagt lärande. Klassen hade fyra veckor APL under höstterminen och ska snart ut på praktik igen. En del har varit på en förskola medan andra varit på lågstadiet. Att omvandla de teoretiska kunskaperna till praktik har inte känts som något problem. I stället hjälpte arbetet dem att bättre förstå det de läst sig till:

– Det var ju lite nervöst först för man visste inte hur barnen skulle reagera, säger Sandra.

– Men det har varit roligt och spännande, eftersom man hjälper barnen, säger Sophia.

– Man blir en förebild, betonar Andjelina, som praktiserar på en avdelning för yngre barn på en förskola.

Hon utvecklar:

– Det var utmanande, men jag lärde mig mycket om hur barn fungerar.

I slutet på lektionen samlas klassen för en omgång Kahoot! – en frågesport där det är fritt för eleverna att delta individuellt eller i grupp. Frågorna presenteras på en skärm och eleverna svarar med hjälp av sina mobiltelefoner. Fredagsstämningen infinner sig snabbt och det är lätt att se den där samhörigheten som Andjelina nämner.

Tankarna kring tiden efter gymnasiet varierar. Sandra vill studera vidare till socionom, medan Andjelina vill jobba som elevassistent i några år innan hon bestämmer sig för om hon vill plugga vidare. Sophia har inte tagit något beslut utan håller alla dörrar öppna. Men nu närmast ser de fram emot att få komma ut på praktik igen.

Av Fanny Frost