Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Escape Rooms för Diamantjakten och Nyckeln till skatten

Lärartips från Annica Lange, förstelärare på Mesta skola i Eskilstuna.

Läs om vad eleverna tycker om ABC-klubbens Escape Rooms och hur det kommer sig att Annica gjorde dem.

Hämta:

Diamantjakten
QR-kod för utskrift
Ledtrådar och kodnycklar
Svar (facit) till frågorna

Nyckeln till skatten
QR-kod för utskrift
Frågor och svar (facit)
Ledtrådsprotokoll

Hur gör man?

  1. Dela in eleverna i mindre grupper.
  2. Dela ut länk eller QR-kod till eleverna
  3. Dela ut ledtrådsprotokoll, penna och papper
  4. Låt eleverna skriva in länk /scanna QR-kod.
  5. Informera eleverna om att man måste läsa all information som finns till varje fråga
  6. Samtala innan om vikten av samarbete.
  7. Dela ut eventuella »livlinor« (jag brukar låta eleverna få tre livlinor som innebär att de kan be om ledtråd vid tre tillfällen, kan ju finnas lite olika varianter på det).
  8. Till Diamantjakten behöver ni även ha schifferpapper redo mot slutet av uppdraget.
  9. Ett tips är även att ge eleverna lösa bokstäver när de ska lösa ord som hamnat huller om buller.

Frågor till Annica om ABC-klubbens Escaperooms

1. Varför är det olika material (nedladdningsbart ovan) till årskurserna?

Man gör lite olika på alla Escape-Rooms man gör.

Ledtrådsprotokoll ska alla elever ha när de utför uppgiften. Schifferpapper valde jag som en aktivitet till just Diamantjakten men hade ett annat slut på Nyckeln till skatten.

Frågepappret är mer till att ge svaren om man inte kan men vill testa escape-roomet, d v s ett facit. 

Som lärare kan man själv göra eller välja att ge eleverna ledtrådar under tiden. Men där kan man välja utifrån grupp och förkunskaper. Om man också låter eleverna ha boken som hjälp kan man också avgöra själv.

Man gör lite olika på alla Escape-Rooms man gör.

Ledtrådsprotokoll ska alla elever ha när de utför uppgiften. Schifferpapper valde jag som en aktivitet till just Diamantjakten men hade ett annat slut på Nyckeln till skatten.

Frågepappret är mer till att ge svaren om man inte kan men vill testa escape-roomet, d v s ett facit. 

Som lärare kan man själv göra eller välja att ge eleverna ledtrådar under tiden. Men där kan man välja utifrån grupp och förkunskaper. Om man också låter eleverna ha boken som hjälp kan man också avgöra själv.

2. Hur lång tid tar för eleverna att ta sig igenom resp Escape Room?

Det är lite svårt att säga; beror på förkunskaper och grupp. Jag ser till att alltid ha en timme tillgodo till just dessa två, och jag har alltid en självgående uppgift som eleverna gör i väntan på att alla ska bli klara.

Andra Escape Rooms kan ta längre eller kortare tid beroende på hur det är upplagt.

Det är lite svårt att säga; beror på förkunskaper och grupp. Jag ser till att alltid ha en timme tillgodo till just dessa två, och jag har alltid en självgående uppgift som eleverna gör i väntan på att alla ska bli klara.

Andra Escape Rooms kan ta längre eller kortare tid beroende på hur det är upplagt.

Har du någon fråga kring ABC-klubbens Escaperooms?
Skicka ett mejl med din fråga så lägger vi in den här ovan!

Har du någon fråga kring ABC-klubbens Escaperooms?
Skicka ett mejl med din fråga så lägger vi in den här ovan!