Ny bok förklarar beteendeekonomi, nudging och beteendedesign

9 oktober, 2017

Begrepp som beteendeekonomi, nudging och beteendedesign fick idag förnyad aktualitet då det offentliggjordes att Richard H Thaler, professor vid University of Chicago, tilldelas årets ekonomipris till Alfred Nobels minne, "för hans bidrag till beteendeekonomi".

För den som vill lära sig mer om dessa begrepp och hur de kan omsättas i praktiken finns nyutkomna boken Beteendedesign - psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar av psykologen Niklas Laninge och ingenjören Arvid Janson.

Beteendeekonomi och nudging handlar om att göra det så enkelt som möjligt för människor att röra sig i den riktning man vill att de ska ta, oavsett om målet är att få människor att godkänna organdonation, öka sitt företags närvaro på sociala medier eller att få kunder att välja grön el.

Boken Beteendedesign ger läsaren insikter i psykologisk forskning från fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi och förklarar bland annat vad det innebär att designa beteenden.

Med utgångspunkt i förändringsprocessen visar författarna hur teorier från psykologin konkret kan användas för att utforma produkter, tjänster eller upplevelser.

Både Niklas Laninge och Arvid Janson har sedan 2010 hjälpt organisationer att använda just nudging i sin kommunikation och produktutveckling. De har bland annat gjort det på flera pensionsbolag, och just pension är ett ämne där Richard Thaler har kommit med många intressanta fynd, som han till och med talat om för Sveriges regering för bara några månader sedan. 

Högupplösta omslagsbilder och författarporträtt finns att ladda ned här:

https://www.nok.se/Akademisk/Press/Bildsok1/

För mer information kontakta:

Sanna Wallin, PR-ansvarig för psykologi
sanna.wallin@nok.se
076-5468693