Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lågaffektivt bemötande i förskolan

Onlinekurs

Den här onlinekursen visar hur du kan tänka och agera i mötet med barnen i utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav och hantera konflikter. Här kan du läsa mer om kursen

Vill du veta mer om innehållet eller har frågor?

Kontakta gärna någon av våra kundansvariga

Kontakta gärna någon av våra kundansvariga

Läs mer...
Lågaffektivt bemötande i förskolan Lågaffektivt bemötande i förskolan
Lågaffektivt bemötande i förskolan
Onlinekurs

Lågaffektivt bemötande i förskolan

ISBN 9789127824140
Utkom 30 november 2018
ISBN
9789127824140
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlinekurs
Du har nått den maximala köpsumman.

Innehåll

Onlinekursen riktar sig till dig som arbetar i förskolan och kan användas av enskilda pedagoger eller ett helt arbetslag.

Du möter Bo Hejlskov Elvén och David Edfelt i filmade samtal och får teori, pedagogiska verktyg och många konkreta tips. Frågor i slutet av avsnitten ger möjlighet till egen reflektion och gemensamma diskussioner. 

Efter avslutad kurs har du ökad förståelse för orsaken till att problemskapande beteenden uppstår, kunskap om hur svåra situationer kan hanteras och utvärderas samt hur förändring kan göras.

Du har tillgång till kursen i ett år och du genomför och repeterar den när du vill, i den takt du vill och på den enhet du tycker passar bäst: dator, mobil eller surfplatta.

Tidsåtgång: Filmer med Bo och David fördelade på de olika avsnitten, total filmtid är ca 2 tim och 45 min (se fördelning per modul nedan). Förutom filmer tillkommer tid för text, reflektionsfrågor, gemensamma diskussioner och tid för att prova olika verktyg i sin verksamhet.

Avsnitt

1. Introduktion – Välkommen, Introduktionsfilm, Om kursen, Om kursledarna.

2. Synvända – Ta alltid reda på vem det är som har problem, Barn som kan uppföra sig gör det, Den som tar ansvar kan påverka, Vi arbetar i en bilverkstad, Uteslut alltid att det kan vara något somatiskt eller kognitivt, Reflektionsfrågor. Ca 44 min filmtid fördelat på 6 filmer.

3. Amoraliskt, strategiskt tänkande – Barn som kan uppföra sig gör det, Barn lär sig inget av att misslyckas, Konflikter består av lösningar och och pedagogiska nederlag kräver en handlingsplan, Vi arbetar i en bilverkstad, Reflektionsfrågor. Ca 25 min filmtid fördelat på 5 filmer.

4. Affektreglering – Man måste ha självkontroll för att kunna samarbeta, Ingen vill förlora självkontrollen, Reflektionsfrågor. Ca 20 min filmtid fördelat på 4 filmer.

5. Affektsmitta – Affekt smittar, Metod handlar om att hantera, utvärdera och förändra, Reflektionsfrågor. Ca 9 min filmtid fördelat på 3 filmer.

6. Begriplighet – Barn gör det mest begripliga i varje situation, Pedagogiskt arbete är att ställa krav som barnen inte hade ställt på sig själva – på ett sätt som fungerar, Reflektionsfrågor. Ca 18 min filmtid fördelat på 3 filmer.

7. Ledarskap – Var medståndare istället för motståndare, Det är inte rättvist att behandla alla lika, Reflektionsfrågor. Ca 27 min filmtid fördelat på 5 filmer.

8. Att skapa och behålla ett systematiskt arbetssätt inom verksamheten – Arbeta systematiskt, Reflektionsfrågor. En film, 11 min.

9. Sammanfattning och avslut – Avslut, Tips, Pod, Referenser. En film, 6 min.

Innehåll

Onlinekursen riktar sig till dig som arbetar i förskolan och kan användas av enskilda pedagoger eller ett helt arbetslag.

Du möter Bo Hejlskov Elvén och David Edfelt i filmade samtal och får teori, pedagogiska verktyg och många konkreta tips. Frågor i slutet av avsnitten ger möjlighet till egen reflektion och gemensamma diskussioner. 

Efter avslutad kurs har du ökad förståelse för orsaken till att problemskapande beteenden uppstår, kunskap om hur svåra situationer kan hanteras och utvärderas samt hur förändring kan göras.

Du har tillgång till kursen i ett år och du genomför och repeterar den när du vill, i den takt du vill och på den enhet du tycker passar bäst: dator, mobil eller surfplatta.

Tidsåtgång: Filmer med Bo och David fördelade på de olika avsnitten, total filmtid är ca 2 tim och 45 min (se fördelning per modul nedan). Förutom filmer tillkommer tid för text, reflektionsfrågor, gemensamma diskussioner och tid för att prova olika verktyg i sin verksamhet.

Avsnitt

1. Introduktion – Välkommen, Introduktionsfilm, Om kursen, Om kursledarna.

2. Synvända – Ta alltid reda på vem det är som har problem, Barn som kan uppföra sig gör det, Den som tar ansvar kan påverka, Vi arbetar i en bilverkstad, Uteslut alltid att det kan vara något somatiskt eller kognitivt, Reflektionsfrågor. Ca 44 min filmtid fördelat på 6 filmer.

3. Amoraliskt, strategiskt tänkande – Barn som kan uppföra sig gör det, Barn lär sig inget av att misslyckas, Konflikter består av lösningar och och pedagogiska nederlag kräver en handlingsplan, Vi arbetar i en bilverkstad, Reflektionsfrågor. Ca 25 min filmtid fördelat på 5 filmer.

4. Affektreglering – Man måste ha självkontroll för att kunna samarbeta, Ingen vill förlora självkontrollen, Reflektionsfrågor. Ca 20 min filmtid fördelat på 4 filmer.

5. Affektsmitta – Affekt smittar, Metod handlar om att hantera, utvärdera och förändra, Reflektionsfrågor. Ca 9 min filmtid fördelat på 3 filmer.

6. Begriplighet – Barn gör det mest begripliga i varje situation, Pedagogiskt arbete är att ställa krav som barnen inte hade ställt på sig själva – på ett sätt som fungerar, Reflektionsfrågor. Ca 18 min filmtid fördelat på 3 filmer.

7. Ledarskap – Var medståndare istället för motståndare, Det är inte rättvist att behandla alla lika, Reflektionsfrågor. Ca 27 min filmtid fördelat på 5 filmer.

8. Att skapa och behålla ett systematiskt arbetssätt inom verksamheten – Arbeta systematiskt, Reflektionsfrågor. En film, 11 min.

9. Sammanfattning och avslut – Avslut, Tips, Pod, Referenser. En film, 6 min.

Vi är så nöjda med er onlinekurs! Pedagogerna reflekterar mycket kring innehållet och kopplar det till sin verksamhet. Veronica Ferm, Specialpedagog, Hålabäcks förskolor

Läs gärna boken som onlinekursen bygger på

Läs gärna boken som onlinekursen bygger på

Beteendeproblem i förskolan

Konflikter och beteendeproblem tillhör ofta vardagen i många förskolor. Beteendeproblem i förskolan visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld.

Läs mer