Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Aktiv läskraft, Mellanstadiet

Att undervisa i lässtrategier för förståelse

I boken förklaras begreppet aktiv läskraft, ALK. Teori varvas med praktiska undervisningsmodeller som lärare kan utforska tillsammans i arbetslaget och använda med eleverna. Boken innehåller forskningsbaserade modeller utvalda för att passa elever i årskurs 4-6. 

Läs mer...
Aktiv läskraft, Mellanstadiet Aktiv läskraft, Mellanstadiet
Aktiv läskraft, Mellanstadiet

Aktiv läskraft, Mellanstadiet

ISBN 9789127135987
Utkom 23 september 2015
ISBN
9789127135987
Typ
Häftad
Sidantal
280
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

I boken förklaras begreppet aktiv läskraft, ALK. Teori varvas med praktiska undervisningsmodeller som lärare kan utforska tillsammans i arbetslaget och använda med eleverna. Boken Aktiv läskraft innehåller forskningsbaserade modeller utvalda för att passa åldersgruppen. Forskaren Barbro Westlund beskriver vad man som lärare kan göra för att få syn på, stödja och utveckla de strategier eleverna behöver för att förstå olika skoltexter. 

Mellanstadieboken  riktar sig främst till grundskollärare i årskurs 4–6.

Innehållet i kapitlen spänner över områden som vad alla lärare bör veta om läsprocessen, så blir läsförståelseundervisning framgångsrik, att arbeta med läsförståelse som process, och kursplanernas förhållande till läsförståelseprocesser. I det sista sammanfattande och framåtblickande sjunde kapitlet tas t.ex. vikten av tydligt ledarskap och vilken forskning som man kan lita på upp. (...) Många konkreta förslag ges på hur arbetet kan utformas. Det är en väl underbyggd och mycket behövlig bok för läsförståelseundervisningen. Helhetsbetyg 5.

Agneta Wirberg, BTJ-häftet nr 23, 2015

I boken förklaras begreppet aktiv läskraft, ALK. Teori varvas med praktiska undervisningsmodeller som lärare kan utforska tillsammans i arbetslaget och använda med eleverna. Boken Aktiv läskraft innehåller forskningsbaserade modeller utvalda för att passa åldersgruppen. Forskaren Barbro Westlund beskriver vad man som lärare kan göra för att få syn på, stödja och utveckla de strategier eleverna behöver för att förstå olika skoltexter. 

Mellanstadieboken  riktar sig främst till grundskollärare i årskurs 4–6.

Innehållet i kapitlen spänner över områden som vad alla lärare bör veta om läsprocessen, så blir läsförståelseundervisning framgångsrik, att arbeta med läsförståelse som process, och kursplanernas förhållande till läsförståelseprocesser. I det sista sammanfattande och framåtblickande sjunde kapitlet tas t.ex. vikten av tydligt ledarskap och vilken forskning som man kan lita på upp. (...) Många konkreta förslag ges på hur arbetet kan utformas. Det är en väl underbyggd och mycket behövlig bok för läsförståelseundervisningen. Helhetsbetyg 5.

Agneta Wirberg, BTJ-häftet nr 23, 2015

Boken är konkret och lättöverskådlig där varje kapitel inleds med en innehållsdeklaration i punktform och avslutas med centrala begrepp i kapitlet samt frågor att diskutera. Insprängt i stoffet finns rutor med klassrumsexempel från författarens tid som klasslärare eller från rollen som lärarutbildare. Här finns också tydliga strategier och schematiska förklaringsmodeller. (...) Dessa lyfter fram och ger en bra överblick över innehållet. I ett av kapitlen tar författaren också upp digitala resurser i läs- och skrivundervisningen. Det är en gedigen erfarenhet som ligger bakom boken som är mycket användbar i framför allt lärarutbildningen. BTI