Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Pär Sahlin är lärare i svenska och SO och har främst undervisat på mellan- och högstadiet. Han har skrivit ett stort antal svenskläromedel och tilldelades 2016 läromedelspriset Lärkan. Pär Sahlin är en av författarna till den nya högstadiesvenskan SVEA svenska och sva. Pär anlitas ofta som föreläsare och han skriver även barn- och ungdomsböcker.

Klara Lindblom är lärare i svenska och svenska som andraspråk på högstadiet. Hon har även arbetat med nyanlända på språkintroduktionsprogram och undervisat i svenska på gymnasiet. Klara Lindblom är en av författarna till SVEA 7-9.

Linnéa Svärd är lärare i svenska och psykologi. Hon har tidigare skrivit läromedel för gymnasiet: psykologiboken Med nya ögon och gymnasiesvenskan Punkt. Linnéa Svärd är en av författarna till den nya högstadiesvenskan SVEA svenska och sva.

Vad är grejen med SVEA?

Något som utmärker SVEA är den tydliga progressionen mellan årskurserna. Samma kapitelrubriker återkommer i varje årskurs vilket ger struktur och trygghet för eleverna, samtidigt som innehållet för varje årskurs fördjupar elevernas kunskaper och förmågor. I SVEA får eleverna läsa och skriva olika typer av texter, både enskilt och gemensamt. Autentiska mönstertexter varvas med elevtexter, vilket gör att eleverna får möta texter på olika nivåer. Vi vill ge samtalet en central plats i undervisningen och det märks bland annat i hur vi har formulerat uppgifter och övningar. Vår förhoppning är att SVEA ger eleverna möjlighet att utveckla sin läsning, sitt skrivande och sin förmåga att samtala och diskutera.
Pär Sahlin

Vad är grejen med att skapa läromedel?

Det är kul, kreativt och lärorikt att vara läromedelsförfattare.  Något jag, som är ny som författare, har upptäckt är att skapandet av läromedel verkligen är ett lagarbete. Att vi författare skulle arbeta tätt ihop hade jag räknat med, men vi har också ett team med förläggare, formgivare och redaktör omkring oss. Riktiga proffs!  
Klara Lindblom

Vad är grejen med arbetsböcker?

Arbetsböckerna är nära kopplade till innehållet i grundboken. I sin egen arbetsbok får varje elev möjlighet att repetera det lästa och använda sina nya kunskaper i praktiken. Elevtexter med tillhörande uppgifter är utgångspunkt för elevernas arbete. Det kan till exempel innebära att förbereda och sen skriva en egen text. Dessutom finns där en massa kreativa övningar. Något som är viktigt att veta är att det finns en arbetsbok för de elever som har svenska som andraspråk och en annan för de som har svenska. På så sätt kan alla elever använda samma grundbok, men med en anpassad arbetsbok. Vår tanke är att arbetsböckerna ska vara ett superbra komplement till grundboken – det är grejen! 
Linnéa Svärd