– Varför är Hälsopedagogik nivå 1 indelad i fyra perspektiv?
– Syftet med de fyra delarna är att skapa en helhet för eleverna. Det är mycket som eleverna ska lära och förstå i ämnet Hälsopedagogik. Eleverna ska bland annat förstå vad hälsa och hälsopedagogik är, vad som påverkar vår hälsa, vad vi kan påverka själva och hur man kan arbeta i verksamheter för att främja hälsa. Ämnet rör sig från det som är närmast varje människa till det som rör struktur och organisation i olika verksamheter och samhällen. Jag har upplevt att det lätt blir rörigt och snuttifierat för eleverna när man undervisar om ämnet, eftersom man pratar om och menar så mycket på samma gång. Därför delade jag in boken i fyra delar som behandlar olika övergripande perspektiv som bygger på varandra: Om hälsa, Din hälsa, Vår hälsa, Allas hälsa.
– Vad tas upp i delen Vår hälsa?
– Den handlar om det hälsofrämjande arbetet, främst i pedagogiska verksamheter. Jag upplever ibland att det är lätt för eleverna att ta miljön i pedagogiska verksamheter förgiven, eftersom de själva befinner och har befunnit sig i skolmiljö i så många år av sitt liv. Det är särskilt svårt att få syn på organisation och struktur om den är välfungerande. Det kanske är något lättare att se om något är fel eller otryggt, även om det också kan vara utmanande att sätta ord på. I delen Vår hälsa har jag därför satt fokus på vad som är särskilt viktigt för att en pedagogisk verksamhet ska fungera och bidra till god hälsa.
– Efter att ha läst denna del är tanken att eleverna ska ha utvecklat kunskaper om och förståelse för vad som främjar hälsa i våra verksamheter. I kombination med APL (praktik), egna undersökningar och praktiska övningar är målet att eleverna ska ha utvecklat färdigheter att planera, genomföra, dokumentera och organisera aktiviteter och miljöer som främjar hälsa.
– I Hälsopedagogik nivå 1 finns många fallbeskrivningar. Vad har de för funktion?
– Fallbeskrivningarnas syfte är att eleverna ska få möjlighet att utifrån kapitlets innehåll pröva, ifrågasätta, omsätta, tänka, diskutera och dra slutsatser kring det de läst om – utifrån ett “verkligt” fall och många av fallbeskrivningarna utspelas i pedagogiska verksamheter. Fallbeskrivningarna kan man med fördel gå tillbaka till under ämnets gång för att synliggöra de olika perspektiven efter hand.
– I de fallbeskrivningar som innehåller personnamn har könsneutrala namn använts. Detta i syfte att luckra upp förutfattade meningar om könsroller, att alla ska kunna känna igen sig oavsett kön och öppna upp för diskussioner kring könsroller och förväntningar kopplade till kön.
4. Till varje kapitel finns också en fördjupningsdel. Vad innehåller den?
– Fördjupningsdelen bidrar med mer forskning och fakta om ämnet och breddar elevernas förståelse för innehållet.
5. Hur var det att skriva Hälsopedagogik nivå 1?
– Den har varit fantastiskt rolig att skriva. Teamet runt boken har varit otroligt duktiga, vilket gjort den till något jag är stolt över. Jag skrev den bok jag själv ville ha till mina elever och jag hoppas att den kommer uppskattas av många.
Hälsopedagogik nivå 1
Hälsopedagogik nivå 1 är indelad i fyra delar med olika perspektiv på hälsa, vilket skapar ett större sammanhang för eleven. Språket är lättillgängligt och innehållet är fokuserat på elevens framtida yrkesroll.