Hur gör elever när de tänker och lär?

Stockholm & Umeå 27-28 maj 2019

Unik heldagsföreläsning med Dylan Wiliam och Craig Barton

  • Välkommen på exklusiv föreläsningsdag tillsammans med Dylan Wiliam och Craig Barton
  • Hur får man eleverna att tänka på rätt saker, och att minnas vad vi lärt dem?
  • Hur kan vi engagera eleverna i sitt eget lärande och öka deras prestationer?
  • Flera praktiska tekniker – utprövade i klassrum, med forskningsstöd
Boka din plats här. Pris: 2495 kr exkl. moms

I maj 2019 får Stockholm och Umeå besök av Dylan Wiliam och Craig Barton för en föreläsning om lärande, minne och hur undervisningen kan anpassas till elevernas behov.

Craig Barton är den framgångsrike och prisbelönte matematikläraren och skaparen av Mr Barton Maths Podcast, som en dag läste på om modern hjärnforskning och fick hela sin världsbild uppochnedvänd, och skrev en bok om hur han önskar att han hade undervisat.

Dylan Wiliam är forskare, föreläsare och en ledande auktoritet på användning av bedömning för förbättrad utbildning. Han har framgångsrikt hjälpt till att införa formativ bedömning i tusentals skolor över hela världen.

Missa inte denna chans att höra Craig Barton och Dylan Wiliam under en gemensam föreläsningsdag.

Hur gör elever när de tänker och lär?
Vilka undervisningsverktyg är användbara? 

Föreläsningsdagen riktar sig till dig som är yrkesverksam i grundskola eller gymnasium och vill utveckla din klassrumspraktik. Föreläsningen passar också fritidshemmets personal.

Stockholm måndagen den 27/5 boka din plats här!

Umeå tisdagen den 28/5 
boka din plats här!

Pris: 2495 kr (exkl. moms)
Kort- eller fakturabetalning
Lunch och fika ingår.
Författarnas böcker finns att köpa på plats till rabatterat pris. 

PROGRAM:

09.00-10.15
Lärande – varför det är svårt, och hur kan elevernas lärande underlättas?

  • Vad är lärande? Hur skiljer sig lärande från prestation? (DW)
  • Den svaga länken: kognitiv belastning (DW)
  • Skillnaden mellan expert/nybörjare och hur det påverkar undervisningen. (DW)
  • Exempel med lösningar (CB)


10.15-10.45 Förmiddagsfika

10.45-12.00
Vad varje lärare bör veta om minnet

  • Den nya teorin om oanvänd kunskap (The new theory of disuse), och varför det är nyttigt för eleverna att glömma (DW)
  • Hämtningseffekten (Retrieval practice), och de många fördelarna med prov (CB)
  • Variationseffekten (Variation theory), och tips på vad du kan variera i undervisningen (CB)


12.00-13.00 Lunch

13.00-14.15
Formativ bedömning (DW och CB)

  • Vad är formativ bedömning? Vad är det inte?
  • När fungerar det?
  • Förslag på hur du rent praktiskt kommer igång med (och håller igång) utvecklingen av formativ bedömning i klassrummet


14.15-14.45 Eftermiddagsfika. Möjlighet till boksignering.

14.45-16.00

Hur går vi vidare? (DW och CB)

  • Praktisk tillämpning av det vi gått igenom under dagen
  • Vilka är de mest effektiva undervisningsstrategierna?
  • Diskussion och slutsatser


16.00: Slut för i dag!

(DW = Dylan Wiliam, CB = Craig Barton)

Dylan Wiliam är professor emeritus vid University College London och en av världens ledande bedömningsforskare. Han har mångårig erfarenhet som lärarutbildare, rektor, forskningsledare såväl som från klassrummet i kommunala skolor i London. Natur & Kultur har gett ut flera böcker av Dylan Wiliam. Läs mer här

Craig Barton är en av Storbritanniens mest framgångsrika och respekterade matematiklärare, tillika författare och debattör. Via sin pod Mr Barton Maths Podcast, där han intervjuat kända forskare och lärare som Dylan Wiliam, Daisy Christodoulou och Doug Lemov, samt via sociala medier har han fått stor uppmärksamhet och väckt debatt. Hans banbrytande bok "Hjärnan i matematikundervisningen" har fått hyllande recensioner. Läs mer här

Har du frågor om kursen? Kontakta gärna oss:

Bonnie Halling
Projektledare Natur & Kultur Akademi