Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.
Hero background image placeholder

Trubbel i Kodköping

Analog programmering & problemlösning i förskolan
27 januari kl 16:00 - 17:00

Vad: Kostnadsfri föreläsning
När: 27 januari, 16:00-17:0 
Var: Digtalt event, se länk nedan.

 

Författarna till Robot City, Ingela Sandberg och Monika Helgesson, är aktuella med en ny bok om analog programmering och problemlösning för förskolan och föreläser på Natur & Kultur i Stockholm. Under föreläsningen får ni följa med på en resa till Kodköping, där siffror blivit stulna i Sifferskogen. I jakten på de försvunna siffrorna får ni hjälpa Maskinen Morten att lösa problem genom att bl.a. leta buggar hos Tvättmaskinen Ture, loopa mönster hos Dammsugaren Dora, följa villkor hos Hissen Hedda och dansa Maskindans i Robotgräsklipparen Rios trädgård.

I arbetet med Trubbel i Kodköping får ni närma er analog programmering på ett enkelt och lustfyllt sätt genom att utföra konkreta uppdrag som knyter an till barnens vardag. Ramberättelsen bjuder in barnen till en fiktiv värld där lek och fantasi har en viktig betydelse. Barnen får på ett lekfullt sätt utveckla digital kompetens genom att använda datalogiskt tänkande och analog programmering. Barnens delaktighet och roll som problemlösare är viktig och avgörande för att berättelsen ska få ett lyckligt slut.

Författarna till Robot City, Ingela Sandberg och Monika Helgesson, är aktuella med en ny bok om analog programmering och problemlösning för förskolan och föreläser på Natur & Kultur i Stockholm. Under föreläsningen får ni följa med på en resa till Kodköping, där siffror blivit stulna i Sifferskogen. I jakten på de försvunna siffrorna får ni hjälpa Maskinen Morten att lösa problem genom att bl.a. leta buggar hos Tvättmaskinen Ture, loopa mönster hos Dammsugaren Dora, följa villkor hos Hissen Hedda och dansa Maskindans i Robotgräsklipparen Rios trädgård.

I arbetet med Trubbel i Kodköping får ni närma er analog programmering på ett enkelt och lustfyllt sätt genom att utföra konkreta uppdrag som knyter an till barnens vardag. Ramberättelsen bjuder in barnen till en fiktiv värld där lek och fantasi har en viktig betydelse. Barnen får på ett lekfullt sätt utveckla digital kompetens genom att använda datalogiskt tänkande och analog programmering. Barnens delaktighet och roll som problemlösare är viktig och avgörande för att berättelsen ska få ett lyckligt slut.