Skådespelaren som blev kung i Digilär

Thomas Hedengran gestaltar regenter från olika tidsperioder.

TEXT: ELLA SCHIERBECK, FOTO: KNUT KOIVISTO

Under våren kommer alla som använder Digilärs läromedel i historieundervisningen på mellanstadiet att guidas av självaste kungen. Skådespelaren Thomas Hedengrans tolkning av kungen i alla fall.

Eleverna får lära känna kungen från forntiden, genom vikinga- och medeltiden, fram till Gustav Vasa, Stormaktstiden och slutligen kungen i Sverige på 1700- och 1800-talen. Humor och fakta blandas och den stundtals lite bråkiga och envisa kungen har sällskap av en elev som ställer frågor till hans höghet och leder historien framåt.

I rollen som kung ser vi skådespelaren Thomas Hedengran, känd från såväl tv-serier och filmer, som teaterscenen.

»Vi har försökt göra Kungen väldigt lekfull så filmerna blir både lärorika och roliga för eleverna«, berättar han.

Utöver skådespeleriet arbetar Hedengran som lärare i förskoleklass upp till årskurs 3.

»Jag har stött på digitala läromedel i mitt arbete som lärare och jag ser verkligen en vinst att arbeta digitalt, särskilt för NPF-elever. När jag fick frågan om att jobba med Digilär kändes det helt rätt – och jättekul!«

Filmerna är tänkta att fungera som inspiration, för att väcka nyfikenhet inför ämnet. Elisabeth Ivansson är redaktör för läromedlet och även manusförfattare för introduktionsfilmerna.

»De rymmer inte allt, men berör centrala delar i varje epok«, berättar Elisabeth Ivansson.

Filmerna kan användas som introduktion eller sammanfattning av arbetsområdet. De passar att återkomma till och titta på flera gånger för diskussion och lärarledda samtal.

Hur föll valet av skådespelare på just Thomas Hedengran?
»Thomas är en omtyckt och bred skådespelare som skickligt kan gestalta olika karaktärer. Han har en förmåga att kunna vara både rolig och allvarlig. Vi valde honom också för att han har stor erfarenhet att spela för barn. När han berättar en historia fångar han allas intresse. Thomas Hedengrans kung kommer att gå till historien!«.