Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

10 goda anledningar att välja digitala läromedel

Vi listar 10 goda anledningar att välja digitala läromedel.

#1 Allt samlat

Med digitala läromedel har du allt på ett ställe. Introduktion, fakta, övningar, bild, film, ljud, lärarhandledning och länkar. Dessutom sker elevernas arbete och er digitala kommunikation inne i läromedlet. 

#2 Webbaserat och åtkomligt överallt

Var jobbar du mer än i klassrummet? Hur får eleven som är ledig möjlighet att jobba ikapp? Hemifrån, från bussen, från soffan … materialet är åtkomligt var ni än är.

#3 Ett levande verktyg

Ständigt uppdaterad och aktuell fakta. Utveckling pågår konstant, både tekniskt och innehållsmässigt.

#4 Uppläst ljud på allt innehåll

Allt innehåll går att få uppläst. Talsyntes finns till all text, instruktioner, bildberättelser och uppgifter. Till utvalda läromedel, bland annat språk- och svenskläromedel, har röstskådespelare läst in texten.

#5 Undervisning på ditt sätt

Följ ett färdigt upplägg i läromedlet eller bygg din egen planering där du kan blanda innehåll ur flera läromedel med ditt eget material. 

#6 Unika filmer

Låt eleverna se pedagogiska filmer. Använd dem som introduktion, repetition, för att visa en modell eller simulering.

#7 Lär på djupet och på bredden

I texterna finns klickbara fördjupningar. Utvalda texter finns i både lättläst och standardversion. Som extramaterial finns ofta länklistor för att utforska ämnet vidare.

#8 Självrättande övningar

Enkelt att öva, och öva igen! Eleverna får feedback direkt på sina svar samt lösningsförslag och facit som stöttar det egna lärandet.

#9 Tillgängligt lärande

Funktionalitet och verktyg gör det möjligt för eleven att skräddarsy läromedlet efter sina behov. Textstorlek, typsnitt, bakgrundsfärg – allt går att justera för att göra lärandet individanpassat.

#10 Har internet gått ner?

Ingen fara! Inte ens ett kraschat internet behöver störa lärandet. Nu går det att arbeta vidare en stund utan uppkoppling. Eleven kan fortsätta sitt påbörjade arbete offline – när uppkopplingen återställs synkroniseras materialet.