Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

”Jag skulle aldrig ha klarat den här hösten utan Digilär!”

Ewa Holmberg jobbar som lärare i engelska och IT-stöd på Röbroskolans högstadium i Storuman. Våren 2020 hade hon och klassen en testlicens och nu kör Ewa Digilär fullt ut med sina elever i årskurs 7–9.

Vi hörde av oss till Ewa för att höra vad hon tycker om Digilär och fick ett samtal med en entusiastisk ny Digilär-användare som ser stora fördelar med att jobba heldigitalt.

Vad är din upplevelse hittills?

– Jag tycker det är fantastiskt, jag skulle aldrig ha klarat den här hösten utan det här läromedlet. Det är helt magiskt!

Vad säger eleverna?

– Jag frågade eleverna i våras när vi jobbade med Digilär Engelska för årskurs 7–9 om det här är något som vi ska satsa på? Det var idel positiva reaktioner från eleverna. De är inte vana vid att jobba med datorer så de är nog lite nykära också, men de tycker det är bra, berättar Ewa.

På Röbroskolan i södra Lappland går cirka 130 elever och till hösten har man satsat på en dator till varje elev. Skolan har en stor blandning av olika behov bland eleverna. Här finns till exempel en integrerad särskola, elever med språkstörningar och dyslexi men också elever med engelsktalande föräldrar.

Ungefär tio procent av eleverna i hennes klass når inte kunskapsmålen och till dessa elever använder Ewa ibland Digilär Engelska för mellanstadiet.

På vilket sätt har Digilärs heldigitala läromedel hjälpt dig?

 Med Digilär har jag mer eller mindre självplanerade arbeten åt eleverna, visst är det en del rättning, men elevernas svar och redovisningar är så mycket mer lättlästa än tidigare. Det går mycket fortare att läsa igenom och jag slipper till exempel tyda deras bokstäver som jag ibland behöver göra när de skriver för hand, säger Ewa.

Vilka är de tre bästa sakerna med Digilär?

1. Det är väldigt lätt för eleverna att förstå hur det fungerar.

2. Att de kan lyssna på allt innehåll. Två andra hjälpmedel som är väldigt värdefulla är läslinjalen och typsnittet Dyslexie, som är anpassat för dyslektiker.

3. Jag kan använda samma läromedel från mellanstadiet och upp till högstadiet. Alla mina elever jobbar med Digilär men på olika nivåer. Jag har elever som har engelsktalande föräldrar men också elever som jobbar med årskurs 4 och kämpar med att lära sig siffrorna.

Är det många av dina elever som lyssnar på innehållet?

– Det är jättemånga som väljer att göra det. Det blir heller inte lika stigmatiserat för de som har läs- och skrivsvårigheter på samma sätt som tidigare då bara ett fåtal elever satt med hörlurar. Nu sitter nästan alla med hörlurar och klasskamraterna vet inte om du lyssnar på instruktioner eller på texten.

Flexibel undervisning med anpassade uppdrag

Med Digilär kan du som lärare skapa egna uppdrag och välja vilket innehåll eleverna ska jobba med i ett kapitel. Det ger stora möjligheter till individuell anpassning i undervisningen.

Använder du anpassade uppdrag?

– Jag använder det väldigt ofta i och med att en del av mina elever är väldigt långt fram och en del håller på med grunderna. Ingen ska behöva sitta och vänta på någon annan. Är man duktig så ska man få lära sig så mycket som möjligt och håller man på med grunderna ska man få hjälp med det. Då är det perfekt att kunna rikta anpassade uppdrag mot enskilda elever.

Ett läromedel som passar alla

Digilärs prisbelönta funktionalitet och gränssnitt är utvecklat i samråd med experter och forskare, och tillsammans med lärare som använder läromedlet varje dag. Ewa är glad över att ha hittat ett läromedel och en plattform som är anpassad för alla.

– En av mina elever som jobbar med läromedlet i årskurs fyra har lyckats täppa igen en massa kunskapsluckor och elever som är mer högpresterande berättar att de gillar uppgifterna i årskurs nio och realiadelen med avsnitt om poeter och dikter. Det finns så klart elever som jag inte riktigt når till 100 procent men jag har bättre koll på dem nu när de lämnar in svar digitalt än när de satt med en bok.

Sen har jag två kollegor som innan höstterminen aldrig hade testat Digilär. Jag har hjälpt dem att komma igång i och med att jag hade förkunskaper från i våras.

Hur har det gått för dem?

– Det har gått bra och de är positiva. Det funkar för deras elever och vi delar grupper och hjälper varandra.

Fler fördelar som Ewa lyfter fram

  • Jag gillar att jag har allt på ett ställe. Jag behöver inte leta efter papper eller hålla koll på om eleverna har lämnat in någon uppgift via mejlen – allt finns ju i Digilär.
  • Digilär hålls à jour hela tiden. Nu ligger det ute ett kapitel om valet i USA och det är väldigt tacksamt. Med en bok hade jag fått förbereda och göra det arbetet själv.
  • Nu under coronapandemin har vi inte vanlig prao ute på arbetsplatser utan istället alternativ prao där eleverna ska jobba på lektioner med något som är arbetsmarknadsrelaterat. I det engelska materialet finns redan kapitel om arbete och arbetssituationer, det passar helt perfekt!

I biblioteket för Digilärs läromedel i Engelska åk 7–9 finns arbetsområdet In the Spotlight, som tar upp aktuella händelser och högtider.