Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Språkläraren: "Lektionen får fler dimensioner med Digilär"

Maria Gulliksson undervisar i spanska och SO på Ängetskolan i Örnsköldsvik och använder Digilär i sin undervisning. Här berättar hon varför det heldigitala läromedlet var en räddning i en tid av distansundervisning och varför det var ett genidrag att lansera spanskläromedlet Colores i Digilär.

Vad är din upplevelse av Digilär?
– Digilär fungerar bra och det har varit lite en räddning när vi har haft perioder av distansundervisning under det senaste året. Jag behövde inte planera så mycket då eftersom allt finns i Digilär, det har faktiskt underlättat otroligt mycket. I det stora hela är jag väldigt positiv, sen finns det alltid saker man kan förbättra.

I spanska erbjuder Ängetskolan eleverna möjlighet att jobba både med den tryckta boken Colores och Digilär Spanska 6-9, som bygger helt på Colores. Några elever sitter med boken och andra med datorn beroende på vad de föredrar.

– Att ni har gått över till att ha Colores i Digilär är jättebra eftersom man vill variera sin undervisning. Här kan jag köra digitalt och boken i samma bok – det är helt fantastiskt bra!

Maria berättar att språklektionen får fler dimensioner när hon använder Digilär och att plattformen ger henne ett bra stöd i undervisningen.

– På något sätt blir det som en ny lärsituation. Just det här med att texterna är upplästa, eleverna kan gå tillbaka och lyssna på ord som är svåra att uttala. Förut var det väldigt platt med en bok, då hängde allt på läraren att försöka hinna med att prata så mycket som möjligt, nu får jag stöd i språkundervisningen på ett annat sätt. Det har blivit mycket bättre.

– Sen är eleverna är väldigt olika, en del vill bara jobba med boken andra vill bara jobba med Digilär, men de flesta vill ha variation så de gör lite av båda.

Natur & Kulturs användarstatistik visar att en av de mest uppskattade funktionerna i Digilär är möjligheten att kunna lyssna på innehållet. I dag lyssnar närmare 20 procent av eleverna på inlästa texter i läromedlen. I språkläromedlen finns ett stort antal hörövningar, där eleven lyssnar på en uppläst text och sedan svarar på frågor för att testa sin förståelse.

Vad tycker du om hörövningar i spanska?
– Jag tycker det är toppen att eleverna själva kan gå in och göra hörövningarna och att de kan gå tillbaka och lyssna. Förut skulle alla lyssna samtidigt men nu kan de lyssna när de vill, det blir mer individuellt på det viset.

Väljer många att lyssna?
– Det är lite olika, de har hörlurar så de lyssnar när det passar dem.

Vad tycker du om Digilär SO?
Digilär SO är bra. I läromedlet finns till exempel teman och det är kopplat till läroplanen, så det känns tryggt. Följer jag allt hela tiden skulle jag få med allt som behövs. I SO är jag även van vid att använda eget material och det gör jag fortfarande i perioder för att variera undervisningen. Då brukar jag dela det direkt i Microsoft Teams.

I Natur & Kulturs läromedelsplattform finns inbyggda funktioner för att granska, bedöma och kommunicera med eleven vilket underlättar när läraren ska dokumentera och analysera elevernas arbete. Som lärare kan du till exempel få en överblick över alla svar som en elev eller elevgrupp har gjort på uppgifter, frågor och övningar i kursen.

Har du koll på elevernas kunskapsnivå när ni jobbar i Digilär?
– Det är en av de otroliga fördelarna, att jag som lärare kan följa och se hur många gånger de har testat, hur långt de har hunnit och om de t.ex. har gjort det slarvigt. Det är jättebra!

– Jag får en bra överblick av var och en av mina elever – bättre än om jag skulle gå runt i klassrummet och kolla. Sen har vi elever som blir klara på en kvart när några andra behöver en timme. Då kan jag alltid lägga ut fler uppdrag i Digilär och låta dem gå vidare.

Vad finns det för utmaningar?
– Det är lite svårt att få en överblick över allt innehåll som finns. Jag vill ha mer och lite snabbare ingångar till det man håller på med.

(Digilär är under ständig utveckling och sedan intervjun har vi lanserat en funktion där användaren kan klicka på en länk direkt i läromedlets översikt för att komma till det senaste avsnittet som hen jobbade med. På samma översikt kan elever och lärare även gå direkt till de senaste besökta kapitlen.)

Fem snabba frågor till Maria. Vad tycker du om...?

Funktioner för stöd och anpassning...
– Det är fantastiskt bra. Det var det första jag gjorde att jag gick igenom och ställde in med alla elever så att de fick inställningar som passar dem.

Lättlästa texter i SO...
– Lättläst är verkligen bra och klassen blir mer homogen när man använder det, det blir individanpassat på ett bra sätt.

Introduktionsfilmer i SO...
– Vi brukar se på dem tillsammans i början av lektionen. De är tydliga och tjejen som ofta är med är jättebra, men jag skulle önska att filmerna var lite längre, de är ofta bara några minuter.

Självrättande övningar i spanskan...
– Självrättande övningar är toppen och sparar grymt med tid, så de uppskattar jag.

Ordförklaringar direkt i texten...
– De är jättebra, och just de gula små linjerna över orden, du behöver bara lägga muspekaren där för att se förklaringen samtidigt som du är kvar i materialet.