Påskkarameller

Passa på att ta hand om dig själv i påsk! Nu kan du fynda omtyckta titlar om självmedkänsla/compassion. Mellan den 17 april och 20 april får du 25% rabatt på läskaramellerna nedan. Glad påsk!

Mindful self-compassion

Självmedkänsla uppstår ur hjärtat av mindfulness. Tillsammans kan mindfulness och självmedkänsla skapa ett tillstånd av att vara i en varm, samhörig medveten närvaro.

Läs mer

Utan press

Har du höga krav på dig själv? Har du ofta flera olika projekt igång och jobbar i ett snabbt tempo – både på jobbet och hemma? Har du svårt att slappna av och ta det lugnt? Eller är du rädd för att göra fel och känner dig ofta otillräcklig? I den här boken förmedlar författaren ett annat sätt att förhålla sig till prestationer och livet i stort - med hjälp av compassion, självmedkänsla.

Läs mer

I befintligt skick

Tänker du ofta att du borde förändras och bli roligare, smartare, lugnare, mer social eller vältränad? Eller att ditt liv borde vara mer spännande, aktivt och framgångsrikt? Boken I befintligt skick – att ta sig själv på allvar vill förmedla ett alternativt perspektiv som handlar om förståelse och medkänsla för oss själva precis så som vi är, just så som vi har det.

Läs mer

Självmedkänsla

"'Självmedkänsla – det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen.Överdriven självkritik står i vägen för människors välbefinnande. Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem
Läs mer

70 skäl till självmedkänsla

Ingen enskild faktor verkar höra så tydligt ihop med psykisk hälsa som självacceptans. Att vara icke-dömande mot sig själv, ha fördragsamhet med sina fel och brister och gilla sig själv i motgång – det minskar symtomen på depression och ångest.


Numera kan vi träna på att bli mer accepterande inåt genom självmedkänsla, ett nytt begrepp som handlar om att vara vänliga mot oss själva istället för...

Läs mer

Compassioneffekten

Vi pressar oss hårt idag, jämför oss med andra på sociala medier, känner oss otillräckliga och är rädda att inte duga eller att misslyckas. Med hjälp av self-compassion, självmedkänsla, kan vi möta livets svårigheter med värme, vänlighet, omsorg och förståelse istället för självkritik och krav på prestation.

Läs mer

CFT helt enkelt

Steg för steg visar denna kliniska handbok hur terapeuter kan arbeta med compassionfokuseradterapi (CFT), både som enda behandling och som komplement. Forskningen och teorierna bakom CFT – bland annat evolutionspsykologi, anknytningsteori och affektiv neurovetenskap – är komplexa, men förmedlas här på ett tillgängligt sätt.

Läs mer

Compassionfokuserad terapi

Detta är den första svenska boken om compassionfokuserad terapi (CFT). Compassion handlar om att vara uppmärksam på lidande, sitt eget och andras, förenat med motivation att vilja lindra det. Forskning har visat att övning i compassion aktiverar system i hjärnan som minskar stress och ökar upplevelsen av att känna sig lugn och trygg. 

Läs mer