Ny satsning på lärarutbildningen
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Nu gör vi på Natur & Kultur, tillsammans med flera av landets ledande forskare inom utbildningsvetenskap, en större satsning i form av kurslitteratur specifikt framtagen för UVK-kurser inom lärarutbildningen. Här har vi samlat de första titlarna i UVK-satsningen, som kommer att bestå av flera delar som löpande presenteras på denna sida.




Specialpedagogik för lärare
Kursboken Specialpedagogik för lärare riktar sig till alla lärarstuderande men passar även på specialpedagog- och speciallärarprogram. Boken speglar kärnan i läraruppdraget, att stödja lärmiljöer som främjar välbefinnande och lärande och gör alla elever delaktiga. Antologin bidrar till att aktualisera kunskap om alla barns och ungdomars utveckling och behov och integrerar dem i gynnsamma undervisningspraktiker.


Utbildningens organisation och villkor
Kursboken Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder riktar sig i första hand till lärarstuderande och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK. Boken kan med fördel även läsas av den som är allmänt intresserad av den svenska skolan, dess historia, organisation och uppdrag.


Hållbar bedömning
Kursboken Hållbar bedömning – bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete riktar sig i första hand till lärarstuderande och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK. Boken kan med fördel även läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet.


Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap
Kursboken Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap riktar sig i första hand till lärarstuderande och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK. Boken kan med fördel även läsas av den som är allmänt intresserad av utbildningsvetenskapens teorier och metoder och ta del av dess mångfald.


Vetenskapliga teorier för lärare
Antologin Vetenskapliga teorier för lärare ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK. Boken beskriver en bred palett av teorier och perspektiv från olika kunskapsdiscipliner, däribland sociologiska, psykologiska, didaktiska, pedagogiska och naturvetenskapliga kunskapsområden.


Specialpedagogik för lärare
Kursboken Specialpedagogik för lärare riktar sig till alla lärarstuderande men passar även på specialpedagog- och speciallärarprogram. Boken speglar kärnan i läraruppdraget, att stödja lärmiljöer som främjar välbefinnande och lärande och gör alla elever delaktiga. Antologin bidrar till att aktualisera kunskap om alla barns och ungdomars utveckling och behov och integrerar dem i gynnsamma undervisningspraktiker.


Lärande, skola, bildning
Lärande skola bildning är en grundbok för lärarutbildningen som belyser skolans historia och framväxt i ett internationellt perspektiv, och som även ger en god inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem.
Utvärderingsexemplar
På nok.se finns möjlighet att provläsa innehållsförteckningen och ett utdrag ur de flesta kursböcker. Om du efter det vill läsa hela boken för att ta ställning till om den bör antas som kurslitteratur kan du beställa ett kostnadsfritt utvärderingsexemplar.
Beställ härVill du ingå i en referensgrupp för projektet?
Är du intresserad av att veta mer om vår referensgrupp för projektet, vänligen klicka här och fyll i vårt formulär.
För vidare information, kontakta gärna
