Öka din känslokompetens!

Lär känna dina egna och andras känslor bättre med hjälp av de vassaste författarna på området.

Känslor som kraft eller hinder

När ilskan får en att vilja explodera eller rädslan förlamar en – kan man då ändå påverka hur man känner sig och agera smart? Även när känslorna är som starkast?

Läs mer

Så skapas känslor

Känns min rädsla och glädje på samma sätt som din? Hur kan du veta om någon är arg – eller ledsen? Varför verkar känslor uppstå automatiskt? Kan vi kontrollera känslorna med förnuftet? Lisa Feldman Barrett presenterar här en banbrytande teori om känslornas källa. Den nya kunskapen innebär ett paradigmskifte som kan revolutionera psykologin, sjukvården och hur vi ser på mänskligt fungerande.

Läs mer

Känslor och psykoterapi

Här sammanför Stefan G. Hofmann forskning från flera discipliner om hur känslor fungerar, vad som påverkar dem och hur de kan orsaka lidande. Resultatet är nya sätt att utforska och arbeta med känslor i psykoterapi, oavsett vilken diagnos klienten har eller klinikerns teoretiska inriktning.

 

Läs mer

I befintligt skick

Tänker du ofta att du borde förändras och bli roligare, smartare, lugnare, mer social eller vältränad? Eller att ditt liv borde vara mer spännande, aktivt och framgångsrikt? Boken I befintligt skick – att ta sig själv på allvar vill förmedla ett alternativt perspektiv som handlar om förståelse och medkänsla för oss själva precis så som vi är, just så som vi har det.

Läs mer

Himmel, helvete och allt däremellan

Känslor är involverade i alla våra handlingar och relationer. De skapar upplevelse av identitet och självkänsla, är verktyg för att förstå andra och de vägleder oss till förnuftiga beslut.  Den här boken hjälper dig att förstå och hantera dina egna och andras känslor bättre. 

Läs mer

Känslostormar

Överväldigande, intensiva och okontrollerbara känslor är typiskt vid emotionellt instabil personlighetsstörning (tidigare kallad borderline personlighetsstörning). Omgivningen betraktar ofta den som inte kan styra sina känslor som besvärlig, överdramatiserande och manipulerande. Men tillståndet är inget påhittat lidande – det har biologiska orsaker.


Här visar forskaren och läkaren Predrag Pet...
Läs mer

Utan press

Har du höga krav på dig själv? Har du ofta flera olika projekt igång och jobbar i ett snabbt tempo – både på jobbet och hemma? Har du svårt att slappna av och ta det lugnt? Eller är du rädd för att göra fel och känner dig ofta otillräcklig? I den här boken förmedlar författaren ett annat sätt att förhålla sig till prestationer och livet i stort - med hjälp av compassion, självmedkänsla.

Läs mer

Compassioneffekten

Vi pressar oss hårt idag, jämför oss med andra på sociala medier, känner oss otillräckliga och är rädda att inte duga eller att misslyckas. Med hjälp av self-compassion, självmedkänsla, kan vi möta livets svårigheter med värme, vänlighet, omsorg och förståelse istället för självkritik och krav på prestation.

Läs mer

Compassionfokuserad terapi

Detta är den första svenska boken om compassionfokuserad terapi (CFT). Compassion handlar om att vara uppmärksam på lidande, sitt eget och andras, förenat med motivation att vilja lindra det. Forskning har visat att övning i compassion aktiverar system i hjärnan som minskar stress och ökar upplevelsen av att känna sig lugn och trygg. 

Läs mer

Självmedkänsla

"'Självmedkänsla – det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen.Överdriven självkritik står i vägen för människors välbefinnande. Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem
Läs mer

70 skäl till självmedkänsla

Ingen enskild faktor verkar höra så tydligt ihop med psykisk hälsa som självacceptans. Att vara icke-dömande mot sig själv, ha fördragsamhet med sina fel och brister och gilla sig själv i motgång – det minskar symtomen på depression och ångest.


Numera kan vi träna på att bli mer accepterande inåt genom självmedkänsla, ett nytt begrepp som handlar om att vara vänliga mot oss själva istället för...

Läs mer