CodeMonkey – Vanliga frågor

Så här funkar det

I CodeMonkey kommer du som lärare att skapa en grupp som dina elever ska ansluta sig till.

För att använda CodeMonkey behöver du därför licenser till dig och de elever du vill ska ingå i din grupp. Exempel: Är du en lärare med en klass på 19 elever ska du köpa 20 licenser.

När du köpt en licens för CodeMonkey använder du ditt konto hos Natur & Kultur (www.nok.se/login) och aktiverar koden för licensen där. Det är viktigt att kontot du har på www.nok.se har lärarbehörighet. Dina elever behöver elevkonton hos Natur & Kultur – dessa skapar du för dem på Mina sidor eller eleverna själva på www.nok.se/login. Aktivera sedan koderna för elevernas CodeMonkeylicenser och tilldela dem till dina elever.

Eleverna kan nu logga in på Mina sidor och öppna CodeMonkey.

För att du ska kunna se dina elevers resultat och utveckling behöver de ansluta sig till din grupp i CodeMonkey. Det gör de genom att ange den gruppkod du delat med dem.

Ladda ner utförlig Kom igång-guide här.

Tekniska krav

Dator (PC, Mac, Chromebook) eller surfplatta (t.ex. iPad) med internetuppkoppling. Webbläsare: Google Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari eller liknande.

Allmänt

Vad är CodeMonkey?

CodeMonkey är en digital lärresurs som lär ut programmering genom ett riktigt programmeringsspråk – CoffeeScript. I spelet styr man en apa att fånga bananer genom att skriva rader med kod.

Vilken ålder lämpar sig CodeMonkey för?

CodeMonkey passar för barn från 9 år och uppåt. Oavsett hur gammal du är, är det aldrig för sent att lära sig att koda.

Behöver jag ladda ner eller installera något för att spela?

Nej, CodeMonkey är helt och hållet webbaserat och kräver ingen installering.

Är CodeMonkey tillgängligt på något annat språk?

CodeMonkey är i dagsläget tillgängligt på 19 språk. För att byta språk, klicka på ikonen för Meny och välj flagga. 

Vilka ämnen inom datavetenskap täcker CodeMonkey in?

Genom CodeMonkey kommer eleverna lära sig begrepp såsom argument, objekt, loopar, variabler, arrayer, funktioner och förhållanden.  

Fungerar CodeMonkey på surfplattor?

Ja, du kan använda CodeMonkey även på surfplattor (med Chrome eller Safari). För bästa användarupplevelse rekommenderar vi en högst två år gammal surfplatta.

Vilket programmeringsspråk lär man sig genom CodeMonkey?

Programmeringsspråket som används i CodeMonkey heter CoffeeScript. Det är ett språk som kompileras som JavaScript, och precis som JavaScript används CoffeeScript av programmerare framförallt för att bygga webbapplikationer. Vi har valt att använda CoffeeScript av flera anledningar. En av dessa är att det är en enkel syntax – programmeringsgrammatik. En annan anledning är att det påminner om hur man skriver det engelska språket, vilket inte gäller för alla programmeringsspråk.  

Vilka är de tekniska kraven för att kunna använda CodeMonkey?

Det enda du behöver är en relativt uppdaterad version av en webbläsare som Firefox, Chrome, Explorer eller Safari, samt internetuppkoppling. 

Spelet

Hur spelar jag?

Spelet går ut på att ge instruktioner för att hjälpa apan att fånga bananer. Detta gör du genom att skriva kod såsom du lär dig i spelet. Om du inte känner dig bekväm med att skriva kan du använda knapparna nedtill på skärmen. I denna film ser du hur CodeMonkey fungerar.

Kan jag använda CodeMonkey utan förkunskaper?

Ja, du behöver inga förkunskaper för att använda CodeMonkey. Du kommer lära dig allt du behöver veta i själva programmet. 

Vad betyder stjärnorna?

Efter varje uppgift som du klarat, får du ett betyg med en stjärna på följande sätt: En stjärna ges om du fångar alla bananer, två stjärnor ges om du använder dig av det du lärt dig, tre stjärnor ges om du har skrivit kort och relevant kod. Vi uppmanar dig att försöka få tre stjärnor i alla uppgifter.

Hur förflyttar jag mig mellan uppgifter?

För att öppna kartan med uppgifter klickar du på ikonen med kartan längst upp till höger på skärmen. Du kan röra dig fritt mellan alla uppgifter du löst.

Vad är Utmaningar?

Utmaningarna ger möjlighet till att förbättra elevernas förståelse av de kunskaper de lärt sig. För att komma till Utmaningarna klickar du på ikonen för kartan och sedan på fliken Utmaning i kartans övre högra hörn.

Jag har kört fast, kan jag hoppa över en uppgift?

Nej, tyvärr kan du bara förflytta dig mellan de uppgifter du redan löst. Starta uppgiften genom att klicka på ”Kör” och titta vad apan gör, börja sedan undersöka vad som behöver ändras eller läggas till.

Hur skapar jag egna uppgifter?

I CodeMonkey kan du skapa egna uppgifter! Det gör du genom att klicka på Skapa uppgifter under Aktiviteter från "Hem" i menyn (om läraren tilldelat aktiviteten till din grupp). 

Varför kan jag inte fortsätta spela efter 30 uppgifter?

För att få tillgång till alla uppgifter i CodeMonkey behöver du köpa en licens. Det gör du på här på Natur & Kulturs webbplats eller hos din återförsäljare. 

Hur räknar jag ut grader i vinklar?

Du kan använda linjalen för att se grader. Börja mäta från apan till objektet du vill gå till så kommer du att se ett nummer nära apan som representerar graderna.  
 

Undervisning

Kan jag lära ut CodeMonkey utan förkunskaper?

Ja, du behöver inga förkunskaper för att lära ut CodeMonkey. Dessutom ingår en gedigen lärarhandledning i licensen som ger svar på allt du behöver veta. 

Vilka hjälpmedel finns för läraren?

Det är viktigt att du som lärare känner dig bekväm med att använda CodeMonkey. Med licensen medföljer en gedigen lärarhandledning med steg-för-steg-instruktioner samt en elevöversikt där du kan följa elevernas utveckling och framsteg. Du kan gå in och titta hur varje enskild elev skrivit sin kod och du får också tillgång till de korrekta lösningarna till alla uppgifter.

Hur skapar jag en grupp?

Du får all information om hur du kommer igång med CodeMonkey här.

Hur kan jag testa CodeMonkey?

Du kan testa de första 30 uppgifterna i CodeMonkey gratis här. 

Hur många lektioner är det i lärarhandledningen?

Lärarhandledningen innehåller 32 lektionsplaneringar à 45 minuter samt tre workshops för att skapa egna uppgifter i CodeMonkey. Varje lektion består av tre delar: Introduktion, Nu kör vi! och Avslutning.

Var hittar jag lösningar till uppgifterna?

Lösningarna till uppgifterna hittar du genom att klicka på uppgiftens nummer i din Elevöversikt.