Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare

Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet.

Läs mer...

Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Antologin täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:

• Hur kan lärare skapa nödvändiga förtroendefulla relationer med sina elever? 
• Hur kan lärare axla rollen som pedagogisk ledare i olika situationer? 
• Hur kan lärare identifiera, hantera och förebygga mobbning? 
• Hur kan inkludering och delaktighet skapas genom lärares ledarskap? 
• Hur kan lärare uppleva och hantera konflikter? 

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Martin Karlberg är universitetslektor vid Uppsala universitet. Han forskar och undervisar om ledarskap i klassrummet, pedagogisk psykologi och specialpedagogik.

Marcus Samuelsson är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans forskning är i huvudsak inriktad på ledarskap i klassrummet, didaktiskt ledarskap, slöjd och simuleringar.

Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Antologin täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:

• Hur kan lärare skapa nödvändiga förtroendefulla relationer med sina elever? 
• Hur kan lärare axla rollen som pedagogisk ledare i olika situationer? 
• Hur kan lärare identifiera, hantera och förebygga mobbning? 
• Hur kan inkludering och delaktighet skapas genom lärares ledarskap? 
• Hur kan lärare uppleva och hantera konflikter? 

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Martin Karlberg är universitetslektor vid Uppsala universitet. Han forskar och undervisar om ledarskap i klassrummet, pedagogisk psykologi och specialpedagogik.

Marcus Samuelsson är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans forskning är i huvudsak inriktad på ledarskap i klassrummet, didaktiskt ledarskap, slöjd och simuleringar.

Andra intressanta titlar