Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Trans, kön och identitet

Att arbeta inkluderande i Fk-6

Allt fler barn och unga reflekterar öppet kring sin könsidentitet eller kommer ut som transpersoner. Skolan kan spela en avgörande roll i identitetsskapandet och har en stor betydelse för ungas hälsa. 

Läs mer...
Trans, kön och identitet - Att arbeta inkluderande i Fk-6 Trans, kön och identitet - Att arbeta inkluderande i Fk-6
Trans, kön och identitet - Att arbeta inkluderande i Fk-6

Trans, kön och identitet - Att arbeta inkluderande i Fk-6

ISBN 9789127449602
Utkom 29 september 2017
ISBN
9789127449602
Typ
Häftad
Sidantal
120
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Trans, kön och identitet

Denna bok ger dig goda förutsättningar att möta elever som funderar kring sin könsidentitet eller som är transpersoner. Boken förmedlar även kunskap om att aktivt och medvetet främja alla elevers lika rätt och möjligheter oavsett kön samt att motverka traditionella könsmönster.

Boken vänder sig till dig som arbetar inom skolan, från förskoleklass till årskurs 6. Aktuell kunskap och konkreta metoder varvas med intervjuer, fördjupningsförslag och diskussionsfrågor att arbeta vidare med.

Om författarna

Edward Summanen är socionom och genusvetare. Han har mångårig erfarenhet av att arbeta med unga transpersoner samt att utbilda om transfrågor och likabehandlingsarbete. I dag arbetar Edward som sakkunnig i transfrågor på RFSL – riksförbundet homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter.

Tom Summanen är legitimerad lärare i historia och svenska. Han har även arbetat som utbildningschef på RFSL samt som metodutvecklare kring likabehandling inom skolan. I dag arbetar Tom vid lärarutbildningen på Södertörns högskola.

Denna bok ger dig goda förutsättningar att möta elever som funderar kring sin könsidentitet eller som är transpersoner. Boken förmedlar även kunskap om att aktivt och medvetet främja alla elevers lika rätt och möjligheter oavsett kön samt att motverka traditionella könsmönster.

Boken vänder sig till dig som arbetar inom skolan, från förskoleklass till årskurs 6. Aktuell kunskap och konkreta metoder varvas med intervjuer, fördjupningsförslag och diskussionsfrågor att arbeta vidare med.

Om författarna

Edward Summanen är socionom och genusvetare. Han har mångårig erfarenhet av att arbeta med unga transpersoner samt att utbilda om transfrågor och likabehandlingsarbete. I dag arbetar Edward som sakkunnig i transfrågor på RFSL – riksförbundet homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter.

Tom Summanen är legitimerad lärare i historia och svenska. Han har även arbetat som utbildningschef på RFSL samt som metodutvecklare kring likabehandling inom skolan. I dag arbetar Tom vid lärarutbildningen på Södertörns högskola.