Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Den läsande hjärnan

Vad händer i hjärnan när vi läser? Hur går det till när människor lär sig att läsa? Varför läser en del mer än andra? Den läsande hjärnan vänder sig till alla som är nyfikna på de här frågorna och alla som vill hjälpa barn att lära sig läsa och växa som läsare. Författaren Daniel T. Willingham förklarar detta mycket komplexa ämne med hjälp av fascinerande studier och livfulla exempel.

Läs mer...
Den läsande hjärnan Den läsande hjärnan
Den läsande hjärnan

Den läsande hjärnan

ISBN 9789127823150
Utkom 25 augusti 2018
ISBN
9789127823150
Typ
Häftad
Sidantal
298
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Vad händer i hjärnan när vi läser? Hur går det till när människor lär sig att läsa? Varför läser en del mer än andra?

Den läsande hjärnan vänder sig till alla som är nyfikna på de här frågorna och alla som vill hjälpa barn att lära sig läsa och växa som läsare. Författaren Daniel T. Willingham förklarar detta mycket komplexa ämne med hjälp av fascinerande studier och livfulla exempel.

Den läsande hjärnan innehåller även tankeväckande frågor och skulle fungera utmärkt i en bokcirkel eller som lärobok. De biologiska hjärnprocesser som är aktiva vid läsning tas upp i ett särskilt avsnitt skrivet av den svenska hjärnforskaren Julia Uddén.

Sagt om boken:

"Bokens huvudsyfte är att på ett enkelt sätt förklara vad som händer i hjärnan när vi läser och hur den kognitiva psykologin kan tillämpas inom skolundervisningen för elever i olika åldrar. Olika förklarande modeller hjälper läsaren att förstå innehållet i texten med dess komplexa ämne. Varje kapitel inleds med syftet med kapitlet och avslutas med sammanfattning, innebörder och konsekvenser samt diskussionsfrågor. Det är ett tydligt upplägg, som gör att boken lämpar sig väl att använda t.ex. på  lärarutbildningarna."
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 23, 2018

Vad händer i hjärnan när vi läser? Hur går det till när människor lär sig att läsa? Varför läser en del mer än andra?

Den läsande hjärnan vänder sig till alla som är nyfikna på de här frågorna och alla som vill hjälpa barn att lära sig läsa och växa som läsare. Författaren Daniel T. Willingham förklarar detta mycket komplexa ämne med hjälp av fascinerande studier och livfulla exempel.

Den läsande hjärnan innehåller även tankeväckande frågor och skulle fungera utmärkt i en bokcirkel eller som lärobok. De biologiska hjärnprocesser som är aktiva vid läsning tas upp i ett särskilt avsnitt skrivet av den svenska hjärnforskaren Julia Uddén.

Sagt om boken:

"Bokens huvudsyfte är att på ett enkelt sätt förklara vad som händer i hjärnan när vi läser och hur den kognitiva psykologin kan tillämpas inom skolundervisningen för elever i olika åldrar. Olika förklarande modeller hjälper läsaren att förstå innehållet i texten med dess komplexa ämne. Varje kapitel inleds med syftet med kapitlet och avslutas med sammanfattning, innebörder och konsekvenser samt diskussionsfrågor. Det är ett tydligt upplägg, som gör att boken lämpar sig väl att använda t.ex. på  lärarutbildningarna."
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 23, 2018